Svar: Nægter pludselig at spise skemad - 6 mdr.
21. juni 2006
Alder:
6 mdr.
Kære Sara
Jeg tror din datter trænger til nye smagsoplevelser og derfor vil jeg foreslå at du begynder at give hende noget mere forskelligt.
I en alder at 6 mdr. må hun meget gerne få en brødskorpe i hånden, som hun selv kan sidde med, et stykke agurk kan også være dejligt - naturligvis under opsyn. Det stiller hendes lyst til at mærke og fornemme maden.
Men derudover må hun meget gerne få noget grøntsagsmos. Du kan lave det selv eller du kan købe det på glas. Prøv gerne med grøntsager som smager af lidt. Tag f.eks. lidt gulerod, pastinak og kartoffel evt. en lille smule selleri (1/10 af retten). Kog det godt mørt og blend det godt med lidt fedtstof og lidt mælk. Din datter må også gerne få lidt kogt kød og fisk. Du kan også prøve med lidt 3 korns grød, lidt havregrød eller andet.
Jeg er sikker på at nye smage og oplevelser er vejen frem og nu har hun en alder hvor du ikke længere behøver være helt så forsigtig:o)
Fortsat held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske