Svar: Protest adfærd 3 år
21. juni 2006
Alder:
3 år
Kære Iben
Jeg tror din søn reagerer som han gør fordi der bliver stillet lidt store krav til ham. Det er rigtig svært for ham at vide, hvordan han skal tackle det og derfor gør han sig mindre/yngre end han egentlig er.
Jeg tænker derfor at løsningen må være at skrue forventningerne til ham lidt ned og i en periode prøve at behandle ham som den lille dreng, han jo et eller andet sted fortsat er. Prøv ikke at stille krav til ham, men mere eller mindre lade ham være. Prøv ikke at tale om scuola materna eller om ting han skal fordi han er den store, men bare snak med ham om at nu skal han lege og have det rart.
På den måde tænker jeg, at han vil holde op med at opføre sig som han gør i øjeblikket.
Hvis han smider rundt med maden, tørrer maden af i væggen osv. så er det helt relevant at fjerne tallerkenen, sådan sidder man ikke med maden. Bliver han ved, så må han fjernes fra bordet. På samme måde er det din opgave at skærme lillesøster og sikre at han ikke skader hende og derfor kan du også, hvis han er voldsom overfor hende, blive nødt til at fjerne ham. Men igen naturligvis i en balance, for det skal jo ikke være sådan at det altid er hende der er den gode:o)
At få det vi ønsker og det vores børn ønsker til at gå op i en højere enhed sætter forældres tålmodighed og evner på en hård prøve. Og måden at gøre det på er forskellig, fra familie til familie. Nogen opdrager med disciplin, andre straffer, atter andre stiller belønning i udsigt og så er der jo også den mulighed at skabe en dialog, så man ved at lytte til hinanden og tale sammen, når til enighed og fælles ønske, eller et fælles kompromis.
Med hensyn til "straf/sanktioner", så tænker jeg at din dreng slet ikke har alder til at se at tingene hænger sammen. Han kan f.eks. ikke forstå, at det at gøre noget forkert i løbet af dagen udløser at man ikke får slik om aftenen. "Straf" på denne måde duer ikke. Men derimod er det vigtigt at du stopper ham lige der, hvor han gør noget du ikke vil have. Og med stopper ham, mener jeg naturligvis ved at sige "stop" og så flytte ham fra det han er igang med. Hvis du skal være sammen med os, så skal du ikke slå!
Når han griner af dig, så kan det skyldes to ting. For det første at han er meget tryg ved dig og han ved, at uanset hvordan han opfører sig, så elsker du ham højt og derfor tør han godt vise dig, at han synes du ser sjov ud, når du er gal.
Men det kan også handle om at han føler sig meget usikker i situationen hvor du skælder ud. Han ved simpelthen ikke "hvilket ben han skal stå på". Det er en teknik han har lært sig. Har du fornemmelse af at han bliver meget skældt ud, enten derhjemme eller i institution? Det er nemlig ofte sådan at børn som bliver skældt meget ud reagerer ved enten at grine, lade som om de er ligeglade eller lade som om de voksne ikke er der - det er for dem måde at tackle det på. Det er selvfølgelig uhensigtsmæssigt, men jeg tror det er vigtigt at du overvejer, hvad jeres rolle som forældre er, og hvad jeres drengs rolle er:o)
Med hensyn til din lille pige, så er det en rigtig god idé at I nu har fået taget blodprøver for at finde ud af om der er problemer med gluten og soja. Det vil være rigtig godt, hvis I kunne få en "diagnose" og dermed også helt fast vejledning omkring hendes kost. At en stor del af maden kommer hel ud igen er normalt i forhold til alderen og behøver således ikke betyde at hun har fejl i sit tarmsystem.
Jeg synes det er okay at du giver din datter lidt sukker, både i form af frugtsukker og som sukkervand, da det kan virke både beroligende på hendes tarme, men også kan sætte lidt gang i tarmperistaltikken.
Håber du kan bruge lidt af mine overvejelser idag. Knus herfra og held og lykke med dem begge fortsat.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske