Svar: Svesker mod forstoppelse
21. juni 2006
Alder:
7 mdr.
Kære Tina
Jeg synes ikke du skal være bange for at give laktulose. Det er meget vigtigt at du sørger for at holde din datters mave godt igang, da det har stor indflydelse på hendes lyst til at spise og hendes udvikling og trivsel i øvrigt.
Du må gerne give hende lidt sveskemos dagligt, men skal der meget til for at afføringen bliver normal, så synes jeg du med ro i sjælen skal give hende laktulose. Jeg har ikke hørt nogle børnelæger sige at laktulose skulle være problematisk tværtimod.
Svesker eller anden frugtmos kan du bruge på grøden som topping uden problemer. Men derudover er det en rigtig god idé at give din datter grøntsagsmos og sammen med dette skal hun have vand. Sørg for at give hende rigeligt med vand at drikke, især nu hvor det er blevet varmere i vejret.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske