Brev:
Græde sig i søvn 3 måneder
21. juni 2006
Alder:
3 mdr.
Græde sig i søvn 3 måneder
Kære Helen
Nu skriver jeg atter til dig vedr min datters manglende søvn i dagtimerne... Hun har de sidste 3/4 uger sovet alt, alt for lidt - ca 2 eller 3 x 30 min pr dag!
Vi har fået hende tjekket ved lægen så vi nu føler os sikre på hun ikke fejler noget. Startede for en uge siden på 5 ml Laktulose i døgnet, som efterhånden har gjort hendes afføring pænt lind.
Om natten sover hun rigtig flot - omend lidt urolig de sidste timer. Men min dagligdag med hende er efterhånden ved at være et mareridt. Jeg så du tidligere har givet råd vedr de 30 minutters søvn - hvor du nævner det er en vane barnet har fået. Hvordan bryder man den? Jeg har gået og gået med barnevognen uden resultat. Vugget, afskærmet osv..
Min SP rådede mig til at lade hende ligge og skrige - alt imens jeg giver sutten og forlader hende igen. Det skulle jeg så gøre til hun har ligget i vognen i ialt 2 timer (som er en acceptabel tid pr lur). Det betyder jo så, at jeg har hende skrigende i 1,5 time... !? Min indre stemme siger det er forkert med så lille et barn ?! Forstår hun hvad det er jeg prøver at "lære" hende? Og selvom jeg lader hende ligge ender det jo ikke nødvendigvis med hun falder i søvn..
Vores hverdag er helt og aldeles vendt på hovedet. For 4 uger siden havde vi den bedste rutine med lange lure, vågentid på 1 time imellem, mad ca 7 faste gange i døgnet osv. Nu er der INGEN struktur. Hun er begyndt at spise mindre pr måltid og dermed pr døgn (ca 700 ml, mod tidligere 800 eller mere) Jeg kan se hun er træt hele tiden, så lægger hende forsøgsvis ud mange, mange gange (og ender også med at tage hende op hvis hun er helt ulykkelig) Jeg prøver ligeledes mange, mange gange at tilbyde hende flaske - men ofte vil hun heller ikke spise.
Jeg kan sagtens forstå hun er forvirret - og det er jeg også!!! Har efterhånden mistet selvtilliden og styringen over vores dag! Syntes det er kommet dertil, at hun græder bare jeg ligger hende i vognen.. Kan det passe - men måske det igen bare er træthed... Syntes jo ikke det kan være meningen et 3 mdr gammelt barn skal have poser under øjnene og gabe dagen lang..... Og at jeg skal glæde mig til det bliver aften, idet jeg så ved med sikkerhed hun får sovet...
Jeg taler rigtig dårligt med min SP - så derfor prøver jeg nu igen igen at skrive til dig... Tror du det er en fase der passerer af sig selv. Eller kan jeg gøre noget for at hjælpe hende (om det så er godnat og sov godt metoden) ?
På forhånd mange tak.
Med venlig hilsen
Mor