Svar: Græde sig i søvn 3 måneder
21. juni 2006
Alder:
3 mdr.
Kære Mor
Jeg kan godt forstå det er ved at være frustrerende for dig og jeg er ked af at høre at din sundhedsplejerske ikke kan hjælpe dig. Måske kunne du bede om en anden?
Metoden med at lade din datter ligge og græde - ja så er jeg ret sikker på at det på et tidspunkt vil virke. Det plejer det at gøre, så ja. Men spørgsmålet er hvorfor det virker?
Jeg plejer at sammenligne med dyreunger. Når mor forlader reden med dyreungerne, så piber de, men på et tidspunkt så holder de op og bliver helt stille. De stopper ikke fordi de ved at deres mor kommer tilbage lige om lidt, nej de stopper fordi det er farligt at ligge og pibe, for så tiltrækker de rovdyrene.
Når menneskebørn græder og man går, så stopper de også på et tidspunkt, sådan er det helt instinktivt, men de stopper ikke fordi de lærer at mor kommer lige om lidt. Jeg mener de stopper fordi det ikke nytter noget, de bliver ikke hørt, der er ingen som reagerer på deres gråd.
Jeg er derfor ikke tilhænger af at lade børn græde sig i søvn og slet ikke børn på 3 mdr.
Jeg synes derfor du skal lytte til dit mødrene hjerte og tro på dig selv. Jeg er sikker på at du gør det rigtig godt, det er bare rigtig svært i øjeblikket, men I skal nok finde ud af det igen:o)
Jeg tænker det vil være meget vigtigt for jer begge (dig og din datter) at du får skabt en helt fast rutine for dagen og at du således begynder at kigge mere på klokken end på hende. Altså skaber faste tider, hvor hun spiser og hvor hun puttes.
En plan for dagen kunne se således ud:
Morgen: Flaske
Formiddag: Flaske
Sove formiddagslur
Frokost: Flaske
Sover middagslur
Eftermiddag: Flaske
Sen eftermiddag: Flaske
Powernappe
Aften: Flaske
Sen aften: Flaske
Nat: Flaske
Som du kan se er der mange flasker nævnt her. Dette fordi du skriver at hun har svært ved at tage sit behov og spiser mindre pr gang. Jeg tænker derfor at du skal prøve ikke at fokusere så meget på hvor meget hun spiser hver gang, men mere sikre hende et hyppigt indtag, som mætter hende og som så forhåbentlig vil gøre at hun begynder at sove bedre. Springer hun en flaske over så er det helt okay:o)
Håber meget at dette vil hjælpe jer lidt videre. I stedet for "Godnat og sov godt" så kunne du også prøve at læse "Sov igennem uden gråd". Du kunne måske også finde nytte i "Svøb dit barn", fordi det at svøbe din datter kunne hjælpe hende til at finde roen. Begge bøger finder du i min bogguide.
Rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske