Svar: Salt - 7 mdr.
21. juni 2006
Alder:
7 mdr.
Kære mor
Hvis I bruger almindeligt saltet vand, når I f.eks. koger grøntsager, så må jeres datter gerne få grøntsager kogt i samme vand. Men hører I til dem der salter meget, så bør hendes mad fjernes før der kommer salt på/i alternativt må I salte ekstra ved bordet.
Jeres datter har ikke behov for ekstra salt når det er varmt, men har behov for ekstra væske:o)
Der er ifølge sundhedsstyrelsen ikke specifikke nordiske anbefalinger for natriumindtagelse til børn, men generelt anbefales ikke at natriumindholdet i kosten ligger over 0,5g/MJ.
Jeres datter vil, i takt med at hun bliver ældre, spise mere og mere familiemad og overgangsperioden er slut ved de 10 mdr. Her vil jeres datter spise det samme som I andre, dog stadig skåret i små stykker som passer til hende. Hun må gerne få mad som smager af noget og hun må gerne få almindelige krydderier, hvor salt og f.eks. oregano og timian også hører. Men fortsat i "almindelige" doser og salter eller krydrer i meget stærkt, så bør hun ikke få dette.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske