Svar: Endnu mere ensidig kost
21. juni 2006
Alder:
10 mdr.
Kære Molly
Jeg kan godt forstå at det er frustrerende, men dog er det naturligt at appetitten er lille når din datter gennem længere tid har haft øreproblemer. Vi andre spiser jo heller ikke særlig meget, når vi er syge:o)
Selvom det er hårdt og du ved at din datter skal have mad for at trives, vokse og udvikle sig, så kan du jo ikke "proppe" maden i hende og derfor er du et eller andet sted nødt til at acceptere at hendes indtag ikke er så stort i øjeblikket.
Det er vigtigt at du tilbyder hende lidt forskelligt hver gang, så hun på en tallerken har valgmuligheder. Det er helt okay og faktisk helt normalt for børn, at det som er interessant den ene dag, det duer ikke den næste dag. Men netop derfor er det en god idé at variere det lidt, så man over nogle dage alligevel får en varieret kost.
Det er rigtig vigtigt at du om ikke ignorerer, så accepterer og prøver ikke at fokusere. Tilbyd hende en tallerken med lidt forskelligt, lidt brødhapsere, lidt kogte grøntsager, lidt kogt kød osv. og lad hende gå igang. Hvis brødet ikke duer, så fint med pasta og ellers så prøv med rugbrødsdrys på lidt tykmælk og lignende.
Det er svært at sætte tid på. Men hvis du synes det varer for længe og du er for bekymret, så må du drøfte det med lægen.
Det vil være udmærket at sikre at hun ikke drikker alt for meget mælk. Hendes jernbehov skal naturligvis dækkes, men 400-500ml mælk vil være fint. Hendes øvrige indtag må så være lidt mad.
Rigtig meget held og lykke og god bedring med hende:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske