Svar: Falde i søvn - 12 mdr.
22. juni 2006
Alder:
12 mdr.
Kære Emils mor
Min umiddelbare tanke er at der sker meget i din drengs udvikling i øjeblikket. Det at han begynder at gå rundt, gør verden betydeligt større og han oplever rigtig meget nu. Han har også en alder, hvor han begynder at bruge sig selv mere - ikke kun fysisk - men også f.eks. i kommunikationen med I andre. Han lærer at forholde sig til jer, og skal stille og roligt lære at skabe relation til andre mennesker, - hvem er jeg, hvem er de, hvad er mit, hvad er deres osv.
Jeg tænker derfor at Emil kan have svært ved at finde roen om aftenen, fordi der sker så meget for ham om dagen. Det er derfor rigtig godt alt det I gør, med historie, fast putteritual mv. Historien er god, fordi den kan hjælpe ham til at falde til ro.
Jeg tænker at der sker så meget om dagen at han har svært ved at give slip på det. Det er således svært at sige farvel til dagen og han vil gerne have at det fortsætter. Han har måske også fornemmelse af at I jo sidder og hygger og det vil han gerne være en del af. Det er således kedeligt at skulle I seng og derfor tumler han sådan rundt.
Det er som sagt rigtigt det I gør og jeg mener umiddelbart at det handler om den alder han har. Samtidig er det dog en rigtig fin tanke at han måske er ved at komme i en alder, hvor en enkelt lur dagligt nogle dage kan være nok. Lige nu lyder det dog som om at det er for tidligt, men I kan prøve 1-2 dage om ugen, alt efter hvor træt han virker og se om det er tiden nu. Ellers vil det sikkert ændre sig i løbet af de næste måneder.
Jeg er ret sikker på at tiden arbejder for jer:o) Fortsat held og lykke og bibehold de gode vaner.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske