Brev:
Dreng på 27 måneder slår
22. juni 2006
Alder:
2 år, 3 mdr.
Dreng på 27 måneder slår
Kære Helen
Vi er en familie på 4, far, mor, Gustav på 27. måneder og lillebror William på 5 måneder.
Vi har dog desperat brug for et råd idet vores søn på 27. måneder ofte slår andre børn.
Gustav er overvejende glad og harmonisk. Han har fra fødslen været langt fremme motorisk og han har et forholdsvist godt sprog.
Da vi begge er studerende er vi meget hjemme og tilbringer meget tid med vores børn. Gustav går i dagpleje hver dag, men hvis han en dag virker træt eller vi har lyst til en hyggedag så gør vi det. Vores hverdag synes altså ikke at være stressende (Når vi skriver synes ikke at være er det jo fordi Gustav måske ikke har samme fornemmelse som mor og far...)
Men siden han var cirka 1. år har han slået (især vores venners søn på næsten 2 år har lagt hoved til mange slag).
Vi har prøvet mange forskellige tilgange til at løse det. Vi har prøvet at tage ham væk og sige bestemt "nej". Vi har råbt højt "Nej". Vi har prøvet at tale med ham om at han ikke må slå... ja der er næsten ikke det vi ikke har prøvet.
Ind i mellem slår han os forældre og ind imellem går det ud over lillebror men gudskelov ikke så ofte.
Når vi siger bestemt "nej" griner han ofte- og andre gange spørger han "mor sur?" eller "far sur?" Når han spørger om det så forklarer vi ham at vi bliver sure hvis han slår, men at vi ellers ikke er sure. Vi prøver at fortælle ham inden vi skal ud til folk med børn eller vi får nogle på besøg, at han skal være sød, ikke slå, ikke sparke og give en krammer!
I dagplejen er det åbenbart ikke så stort et problem med at han slår. Det sker ind i mellem, men ifølge dagplejemoderen er det ikke mere end børn normalt gør...
Problemet er at vi HELE tiden skal være over Gustav når vi har gæster med andre børn på besøg eller når lillebror leger på gulvet. Det er på en måde selvforstærkende for så ved han at vi hele tiden observerer ham!
Vi har prøvet at analysere os frem til et mønster i hans slåen:
1) Helt umotiveret kan han finde på at gå flere meter fra en ende af rummet og slå et andet barn der sidder med ryggen til. uden at det andet barn har taget noget legetøj eller på anden måde gjort opmærksom på sig selv.
2) Hvis vi hygger os- fx. ligger inde i sengen og tumler eller læser - så kan han uden nogen grund fine på at slå os i ansigtet.
3) Han kan finde på at slå sin lillebror (men her er vi ikke sikker på det er samme årsag - man kan jo ikke fortænkte ham i at føle lidt jalousi overfor en ny lillebror - dermed ikke sagt at vi accepter at han slår - her kan vi bare godt forstå hans motiv!!)
4) Hvis andre børn tager han legetøj.
Det er meget frustrerende at se ens søn slå andre børn og svært at vide om det er noget vi gør forkert.
Håber du kan hjælpe os for vi er efterhånden helt ødelagte over at se vores lille dreng slå - især fordi vi ikke kan finde ud af hvorfor - er det fordi han er frustreret over noget eller hvad?
Med venlig hilsen
René & Maria