Svar: 3 måneder
23. juni 2006
Alder:
3 mdr.
Kære K
Det er helt normalt for din datters alder at putte fingre i munden. Det hvide du ser, kunne evt. være mælkerester fra amningen? Men du skal naturligvis være opmærksom på evt. trøske. Hvis hun har fået trøske, så vil det normalt sidde på tungen og gummerne og det vil ikke sådan lige forsvinde, hvis du rører ved det. Hvis du med en finger kan fjerne de hvide pletter, så er det højst sandsynligt lidt mælkerester.
Det er ligeledes normalt at afføringen ændrer sig i takt med at din datter nu er ældre. Modermælk indeholder ikke mange affaldsstoffer og derfor optages stort set alt. Derfor kan der gå lang tid, over en uge, måske 10 dage, imellem afføringerne hos børn som kun bliver ammet.
Hvis din datters afføring er hård i konsistensen og hun virker grædende som om det gør rigtig ondt i maven så kan hun godt være forstoppet selv om hun bliver ammet og så bør hun behandles med laktulose.
Vær opmærksom på at hun her i varmen har behov for ekstra væske og det giver du hende ved at tilbyde brystet lidt hyppigere.
Med den alder din datter har nu burde det ikke på virke amningen at du malker lidt ud, for at have lidt mælk til din datter, hvis hun skal passes. Spørgsmålet er jo om hun vil tage imod flasken, eller om hun nu kun vil have "den ægte vare", men det må komme an på en prøve:o)
Hendes døgnbehov er 1/6 af hendes vægt. Det vil sige at hvis hun vejer ca 6 kg. så spiser hun ca 1 liter hos dig i døgnet. Mængden på flaske må altså afhænge af hvorlænge du vil være væk og dermed hvor mange flasker hun kan tænkes at ville indtage. Vær opmærksom på at der på flaske altid går lidt til spilde (der bør være lidt tilbage, så du ved hun er mæt) og der spises lidt mere (det er lettere at spise på flaske), så det vil være en god idé at have lidt mere udmalket mælk end du lige tror der er behov for.
Håber det hjælper jer lidt videre. Læs iøvrigt min artikel "Udmalkning og opbevaring af modermælk", som du finder i min artikelsamling.
Fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske