Svar: Spørgsmål vedr. kosten til en 6 mdr. gammel baby
23. juni 2006
Alder:
6 mdr.
Kære Cecilie
Børn kan fra 6 mdr´s alderen sidde kortvarigt med ved bordet i høj stop. Du kan se, når du sætter ham i stolen, at han efter lidt tid falder til siden, eller måske forover, - så er han træt og skal ned på gulvet igen. Men stille og roligt lærer han at sidde og holde balancen og han vil nyde nu at kunne deltage ved bordet sammen med I andre.
Med hensyn til kosten, så må han godt tilbydes lidt gluten nu, men fortsat i små mænger og du øger langsomt indtaget. Gluten findes især i hvede, så derfor bør du fortsat begrænse grød med hvede, men du må gerne begynde at give f.eks. flerkorns grød, havregrød og øllebrød. Du må også gerne give din dreng lidt brødskorper i hånden, som han selv kan sidde med (under opsyn). Det vil han elske.
Din dreng må gerne få tomater. Nogle børn reagerer med rødme omkring munden pga tomatsaften, det der hedder kontaktallergi, men det er ufarligt. Syren kan dog være lidt generende, men hvis du f.eks. laver lidt tomatsovs, så må han meget gerne få dette. I det hele taget må han jo nu også begynde at få lidt kogt kød og fisk og på den måde begynde at spise mere familiemad. Det er derfor en god idé at han nu kommer op til bordet og prøver at få lidt mere af den mad I andre spiser, naturligvis tilberedt, så han kan tygge det.
Du behøver ikke at koge frugt. Du kan rive en blød pære på råkostjernet, du kan mose lidt melon, eller et jordbær. Alt frugt kan gives, frisk eller kogt. Det kan være en god idé fortsat at mose frugten, så du er sikker på at han ikke får det galt i halsen, men frister et dejligt rødt jordbær, så prøv at give ham et at sidde med, men hold ham under opsyn.
Så ja - mad i stykker er først, når han kan tygge og det vil sige omkring 8 mdr´s alderen, men alt efter hvordan han er og hvad han har lyst til, så må du gerne prøve. Det er bare vigtigt at du hele tiden har ham under opsyn, når han sidder med noget selv. En brødskorpe har han lettere ved at bløde op med lidt spyt end han har et bær, så prøv med en skorpe i første omgang.
Hårdkogt æg må han gerne få. Med hensyn til yoghurt, så må han gerne få en lille smule komælksprodukter/sødmælk fra 6 mdr´s alderen, men det handler mere om at det kan indgå i familiens mad og derved gøre dagligdagen lettere. Det vil sige at hvis du laver en kartoffelmos til hele familien og den er lavet på sødmælk og smør, så må han gerne spise det samme som I andre.
Får han lidt maveproblemer - diarré eller lignende, så kan lidt A38 være okay. Men først når han er 9 mdr bør komælksprodukter udgøre en større del af indtaget. Frem til 9 mdr´s alderen er modermælk eller modermælkserstatning fortsat hans hovedindtag hvad angår mælk (herunder også mælkeprodukter).
Hvis du vælger at give ham yoghurt, så anbefales det at du køber de neutrale som tykmælk eller A38, hvor fedtmængden er 3,5% og så selv tilsætter lidt frugtmos og/eller bær. De almindelige sødmælksyoghurt er ofte meget sødet med sukker.
Håber jeg kom omkring det hele. God fornøjelse:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske