Svar: Start på skemad
23. juni 2006
Alder:
6 mdr.
Kære Mor
Det lyder rigtig fornuftigt at du begynder med lidt skemad nu inden din dreng bliver 6 mdr gammel.
Du kan vælge at begynde med lidt grød eller lidt grøntsagsmos, det er hvad du tænker passer dig og ham bedst.
Grød som er godt at begynde med er majs, ris og hirse. Grøntsagsmos kan være lavet af kartoffel, gulerod, blomkål og broccoli.
Du kan lave maden selv, eller du kan vælge at købe de industrielt fremstillede produkter. Igen er det hvad du synes er bedst for jer begge. Ernæringsmæssigt er begge dele gode og du kan evt. gøre begge dele, således at du f.eks. køber grød, som er let at lave (kog vand, kom pulveret i og færdig) og så selv laver grøntsagsmos og bruger de grøntsager som du selv spiser om aftenen. Din søn skal jo med tiden lære at spise det samme som I andre.
I begyndelsen vil det kun være få skefulde. Prøv med 4-5 små skeer også selvom han gerne vil have mere. Det skal ikke gå alt for hurtigt, du skal lige sikre dig at hans mave også kan følge med.
Hvis det går godt, så øger du til ½ dl og når han spiser ½-1 dl uden problemer så prøver du at give ham 2 gange om dagen. Det kan så være f.eks. en portion grød om formiddagen og en portion grøntsagsmos om aftenen.
I hjemmelavet mad skal altid tilsættes fedtstof og her kan du vælge imellem de forskellige typer, så din dreng får både smør, olie, margarine mv.
Du skal vælge et tidspunkt hvor han ikke er alt for træt og ikke er alt for sulten. Det kan f.eks. være 1 times tid efter amning. Vælg det tidspunkt på dagen som passer bedst og gerne som passer ind i jeres øvrige dagligdag. Formiddag eller frokost, - et tidspunkt hvor I har roen til det.
Tilbyd brystet efter skemad. Der går lidt tid før han spiser så meget at skemaden kan udgøre et ammemåltid og han har brug for mælken ved siden af. Så du fortsætter med at amme som hidtil og de få skefulde skemad kommer ud over amningen.
Læs i øvrigt mine artikler: "Fra mælk til skemad og familiemad", "Den første skemad" og "Mad fra 6-9 mdr" som du finder i min artikelsamling.
Rigtig god fornøjelse:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske