Brev:
Voldsom gylp og søskendejalousi
23. juni 2006
Alder:
1 mdr.
Voldsom gylp og søskendejalousi
Kære Helen
1000 tak for gode råd omkring amning af vores lille nyfødte. Allerede da jeg skrev for et par uger siden, nævnte jeg at hun gylpede en del - det er nu blevet gradvist meget værre, og derfor skriver jeg igen til dig.
Hun er nu 1 måned gammel vejer 4050 (3100 ved fødslen) og er vokset 2-3 cm og er således i trivsel. Hun sover stort set hele formiddagen og først på eftermiddagen, dog afbrudt af amning ca. hver 2-3. time. Hun er vågen bortset fra powernaps fra kl. 16 til 21, hvor vi prøver at putte hende efter amning...det kan godt tage lang tid, og far må af og til tage over, da hun slet ikke kan falde til ro ved mig, da hun vil have bryst, selvom hun har spist godt gennem flere timer. For hele eftermiddagen og aftenen melder hun sig hyppigt, nogen gange hver time. Til gengæld melder hun sig kun to gange om natten ca. kl. 2 og ca. kl 5.
Dvs amning kunne typisk se sådan ud:
8, 11, 14, 16-21 hyppigt, 2, 5. Der kan således godt gå op til 5 timer uden amning om natten. Jeg lader hende spise færdigt ved brystet, og af og til får hun så toppen af det andet, som du foreslog. Jeg prøver at få hende til at bøvse efter hver amning, men det er ikke altid det lykkes, desuden sidder jeg med hende i 20-30 minutter efter amning, også om natten, for at undgå den værste reflux. Skifter hende før amning og er i det hele taget så rolig med hende som muligt efter amning.
Alligevel gylper hun ofte voldsomt, når hun bliver lagt ned første gang efter at hun er blevet ammet. Det er værst om natten, når hun ammes ved 2-tiden, og der således er gået en del timer siden sidst. Hun krummer sig sammen og laver tydelige "bræklyde" og gylper/kaster op i flere omgange. Hun har stadig afføring en del gange hver dag og mange store våde bleer.
Gylperiet er problematisk for mig af flere grunde, dels fordi jeg bliver så forfærdelig bekymret for hende og har meget svært ved at gå fra hende blot få minutter, når hun ligger ned...jeg er bange for at hun gylper, mens jeg f.eks. lige er i køkkenet....jeg har flere gange oplevet, at hun blev slap og ikke trak vejret efter gylp, og mit hjerte går næsten i stå, hver gang hun begynder at gylpe.
Af samme årsag tør jeg ikke andet end at lade hende sove ved siden af mig i sengen om natten, hvilket vi ellers var meget indstillet på ikke at skulle, da vi med vores ældste var vågen hver time hver nat i 7 måneder, da hun ville ammes hele tiden ;-()...Desuden er det logistisk en udfordring at foretage sig ret meget spontant, da jeg jo ikke lige kan lægge den lille i liften eller autostolen efter amning og indsovning tager meget lang tid, idet hun sidder og falder i søvn ved mig efter amningen og vågner så ofte op, når jeg lægger hende fra mig.
Det andet problem er, at vi har en "stor" pige på 22 måneder, som lige nu reagerer meget kraftigt på at være blevet storesøster, og det tager altså meget tid fra den store, at jeg efter hver amning, som jo er hyppigt især om eftermiddagen, hvor den store er hjemme fra vuggestue, skal sidde med hende i en halv time...så enten ammer jeg eller også sidder jeg med den lille på armen.
Med min store pige brugte jeg en babyslynge en del, men den lilles gylperi bliver værre, hvis hun ligger krummet sammen i slyngen. Vores store pige er nu ked af at blive afleveret i vuggestue og kalder på mig hele turen derned sammen med sin far. Når først hun er der, er hun ifølge pædagogerne ligeså glad, som hun plejer at være. I det sekund hun træder indenfor hjemmets fire vægge om eftermiddagen, bliver hun skiftevis ked af det og rasende.
Vi har "konflikter" over alt hvad vi/hun foretager sig, og vi har oplevet flere tilfælde, hvor hun skriger/græder voldsomt i op til en halv time, bider, slår, hoster så snottet står ud af næsen og hun er lige ved at kaste op. De sidste 4-5 dage har hun nægtet at spise aftensmad. Vi bevarer roen, prøver at skærme hende, rumme hende og trøste hende og sætte ord på hendes følelser samtid med at vi forsøger ikke at lade vores grænser for hvad hun må og ikke må skride bare for at få ro;-()
Hun virker glad og kærlig, omend noget hårdhændet, overfor sin lillesøster, og vil gerne selv gøre "babyting" som at putte på brystkassen og have mælk i sutteflaske.
Vi har skåret eftermiddags/aftengøremål deriblandt madlavning ind til et minimum, så både jeg og far kan være så meget sammen med vores store pige som muligt...ellers var løsningen en overgang at placere hende foran "teletubbies" mens jeg ammede og far lavede mad ;-().....og den løsning synes vi ikke om.
Det betyder at vi på skift kan lave noget sammen med den store, så hun kan få os lidt for sig selv. Desuden giver det lidt ro til den lille, som stik mod forventet af en "toer", er meget påvirkelig af lyd og uro...især fra vores store pige...
Håber du har nogle gode råd og tanker omkring gylperi generelt og om hvordan vi forener det at have et "gylpebarn" og en storesøster, der er ked af det for tiden.
Mange hilsner fra Pia