Svar: Voldsom gylp og søskendejalousi
23. juni 2006
Alder:
1 mdr.
Kære Pia
Tak for dit meget udførlige brev. Der er mange faktorer som spiller ind når man taler om hvorfor børn gylper.
For det første så har små børn behov for forholdvis meget mad, en forholdsvis stor mængde mælk i maven. Samtidig spiser de meget hyppigt og nogle gange skyldes gylperiet faktisk "overfodring" - altså at barnet får for meget mad.
Derudover så spiller det ind at mælken er flydende, det løber let (gylperiet stopper ofte ved fastere føde) og det betyder også noget at barnet ligger så meget ned - det er imod tyngdekraften (hvilket du jo også selv er meget opmærksom på). Den muskel som sidder mellem mavesækken og spiserøret kan være lidt slap og samtidig er afstanden fra mavesækken op til munden ikke særlig lang, så også derfor "flyder mælken over".
Det du kan forsøge er, som du allerede gør, at holde din datter oprejst 30 minutter efter måltidet. Samtidig vil det være godt med hyppige små måltider, så hun ikke overfylder sig og det kan være en fordel at holde pause undervejs i amningen, så hun kan bøvse flere gange og ikke kun tilsidst.
Derudover kan du hæve hendes hovedgærde, hvor hun sover, ved at lægge en lille pude, et ringbind eller lignende ind under madrassen, så hun ikke ligger helt fladt.
Mange forældre bruger også en skråstol til børn som gylper meget, fordi det er lettere at placere barnet der efter amning og på den måde få dem eleveret og så er der måske lidt mere frihed til storesøster. Risikoen ved skråstol er dog at det er en meget passiv stilling og derfor er det vigtigt at barnet fortsat kommer på gulvet og bliver bevæget. Samtidig er der også risiko for fladt baghovedet, hvis barnet sider i skråstol for meget.
Jeg går ud fra at du snart skal til lægen og jeg synes du skal drøfte problemet med ham/hende. Det er sådan, at man har mulighed for at undersøge din datter og finde ud af om hun reelt har det der hedder gastroesofageal refluks, samt hvorvidt det skal behandles.
Man kan behandle med fortykkelsesmidler, hvilket jo er lidt svært i forhold til at du ammer. Men tanken er, at hvis det er et stort problem for barnet at holde maden i sig, således at det går ud over barnets trivsel, så kan mor malke ud og man kan bruge fortykkelsesmiddel. Dette skal dog nu lægeordineres. Alternativet er at købe en speciel modermælkserstatning mod reflux som hedder Enfamil AR. Den købes på apoteket.
Man kan også behandle medicinsk, bl.a. med nogle præparater som man også bruger mod mavesår. De hedder Losec eller Nexium og her er der god dokumentation for virkning.
Tilsidst kan man vælge at operere, men dette er efterhånden sjældent. Det skal også lige nævnes, at nogle børn får reflux pga allergi også selvom de ammes. Enkelte børn kan reagere voldsomt overfor stoffer i mors mælk. Men igen er dette sjældent.
Ud fra det du fortæller, så lyder det ikke faretruende, da jeres datter tager rigtig fint på. Det er først rigtig problematisk, hvis hun begynder at gylpe så meget, at hun ikke længere tager på som hun skal. Men det vil som sagt være helt fornuftigt, at I taler med lægen om det.
Med hensyn til jeres knap 2 årige datter, så er hun jo stadig bare et lille myr, som synes det er rigtig uretfærdigt at hun ikke længere kan have mor og far for sig selv. Hun er stadig så lille, at hun ikke med ord kan fortælle jer, hvor frustrerende det er og derfor viser hun det ved at reagere mere fysisk. Det er således naturligt i forhold til hendes alder.
Jeg synes det lyder som om I tackler det rigtig godt og I gør jeg nogle rigtig gode overvejelser. Der er ikke så meget andet at gøre:o)
Netop det at lytte til hende, sætte ord på, rumme hendes følelser osv. er vejen frem og måden at gøre det på. At I så også har ændret på de hjemlige rutiner for at være om hende lidt mere er kun super.
I skal være opmærksomme på, at hun naturligvis spejler sig i jer og hvis hun mærker jeres uro over lillesøster, så bliver hun også selv mere urolig. I virker som et spejl.
Til sidst vil jeg lige sige, at det lyder som en rigtig god idé at sende hende i institution, selvom hun ikke altid synes det er så rart at komme hjemmefra. Det lyder nemlig som om hun i institutionen bare "glider ind" i mængden af børn og har den rolle hun plejer at have. Derfor er det mindre stressende at være der end hjemme, hvor hun skal bruge en masse energi på at være storesøster. Det kræver meget at finde ud af de nye rollefordelinger hjemme, og jeg tænker at det er lettere for hende at finde den energi, hvis hun nogle gange bare kan få lov at være - og det kan hun i institutionen.
Håber I kan bruge mine tanker og jeg håber ikke at I er blevet mere urolige. Det er bestemt ikke min mening. Jeg er sikker på at tiden arbejder for jer. Det lyder så godt alt det I gør:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske