Svar: Madplan og udvikling
27. juni 2006
Alder:
5 mdr.
Kære Frederiks mor
Det lyder bestemt som en stor og dejlig dreng du har fået dig:o) Det lyder også som en god idé at du begynder at give ham skemad 2 gange dagligt, således at du bibeholder grøden om formiddagen og så prøver med grøntsagsmos om aftenen.
Hvis det viser sig at han ikke er særlig glad for kartoffelmos, så er der intet i vejen for at du laver en mos af f.eks. gulerod og blomkål. Han må også gerne få broccoli, squash, ærter og majs - altsammen rimeligt mildt mod maven. Husk 1 tsk fedtstof i hjemmelavet mad.
Jeg synes du bør bibeholde hans mælkeindtag, da det ligger mellem 500 og 700ml. Det er forventeligt at han spiser dette, da han er en stor dreng og fortsat har behov for meget mælk ved siden af sin skemad. Da han endnu ikke helt har lært sig teknikken at drikke af kop, vil det være godt at du fortsat tilbyder flaske flere gange dagligt. Det behøver ikke nødvendigvis være lige efter skemaden, men måske en 1 time efter, hvor han måske skal sove. Vælling tæller i øvrigt også med i mælkeregnskabet.
Med hensyn til hans udvikling, så gør det til en vane at lægge ham på maven flere gange dagligt. Det er fra maveliggende stilling at han lærer at trille, krybe og kravle (når den tid kommer). Jeg tænker at han i løbet af forholdsvis kort tid, vil begynde at kunne få fat i sine tæer, når han ligger på rygge og det vil hjælpe ham videre om på siden og derfra videre om på maven. Nogle børn gør det i omvendt rækkefølge, således at de først finder ud af at komme fra ryg til mave på denne måde, inden de finder ud af at vende fra mave til ryg.
Du kan hjælpe ham ved at trille og rulle med ham, - brug dig selv og lad ham trille omkring på dig. "Luftture" som får det til at kilde i maven er også en god idé. I det hele taget er det godt at stimulere hans balancesans ved at gynge/vugge ham, både når han ligger på gulvet, men også i jeres favn, eller måske ganske let i en hængekøje (hvis I kender nogen der har en sådan).
Ellers er det et spørgsmål om tid og det skal nok komme. Han lyder som sagt til at være fin og sund og det lyder bestemt som om han stortrives:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske