Brev:
Sammenhæng mellem sukkerindhold i modermælk og uroligt barn om aftenen?
29. juni 2006
Alder:
4 mdr.
Hej Helen
Min datter på 4 måneder er ofte meget urolig om aftenen, det er som om hun nægter at ville falde til ro og sove. Hun ER træt inden hun får den sidste ammetår omkring kl. 20-20.30, men ligeså snart vi ligger hende over i sengen får hun renæssance og begynder at smile og fægte med arme og ben. Hun kan længe ligge og være fuld af energi indtil det kammer over og hun bliver ked af det, hvilket ofte kræver endnu en ammetår inden hun falder helt til ro. Der kan derfor hurtigt gå 1 time til halvanden inden hun er faldet i søvn.
Når hun endelig sover, sover hun til ca. 7 og derefter en formiddagslur på mellem 1 og 2½ time. Om eftermiddagen sover hun gerne flere smålure, ialt ca. 1½-2 timer.
Vi har vendt og drejet det, og tænkte på, om mit måske relativt høje sukkerindtag i løbet af dagen kan påvirke hende så meget at hun nærmest er "speedet" af sukker og derfor ikke kan falde til ro? Jeg har nemlig en sød tand og spiser gerne lidt slik eller kage i løbet af eftermiddagen samt sodavand eller saftevand. Går det lige i modermælken og kan påvirke barnet på den måde? Det skal også siges, at jeg samtidig spiser sundt og varieret.
Eller kan hendes ture om aftenen skyldes, at hun allerede nu er så bevidst om, at det er sjovt og spændende at være oppe og derfor ikke gider ligge i sin seng? Hun er nemlig generelt meget opmærksom og nysgerrig og elsker når der sker noget omkring hende som hun kan kigge på. Alt i alt trives hun og er meget glad, så det kan være hun bare er sådan. Og måske ændrer det sig når hun (forhåbentlig snart) begynder på vælling, grød og mos?
På forhånd tak og mange hilsner,
Benedicte