Svar: Sammenhæng mellem sukkerindhold i modermælk og uroligt barn om aftenen?
29. juni 2006
Alder:
4 mdr.
Kære Benedicte
Det er meget interessant det du skriver, for helt teoretisk kan du jo godt have ret i at sukkerindholdet i modermælk, kan gøre at din datter bliver mere "speedet". Jeg tror dog desværre ikke at teorien holder her, - i givet fald burde alle børn som blev ammet jo virke "speedede" i forhold til børn som fik flaske og alle brysternærede børn burde så også reagere som jeres datter - og det er jo ikke tilfældet.
Udskillelsen af sukker i modermælk i forhold til dit sukkerindtag burde være minimal og jeg kan derfor ikke forestille mig at det skulle have betydning - men måske kunne du lade det komme an på en prøve? Hvad med at du i en uge, besluttede dig for at spise sundt og varieret og så vidt muligt ikke indtog noget sukker - måske du ville se en effekt? Det ville da være et meget "sjovt" lille projekt, som jeg gerne vil høre resultatet af.
I en alder af 4 mdr tænker jeg at din datter ikke umiddelbart burde være så bevidst at hun på den måde kræver underholdning om aftenen. I stedet sker måske det, at hun lige når at "powernappe" lidt imens hun spiser hos dig. Det er jo anstrengende og kræver meget energi at spise ved brystet, så det er måske der hun lige falder lidt hen og dermed også får et lille boost for at holde sig lidt vågen igen.
Det kan godt ændre sig i takt med at hun får anden mad, fordi det ligger tungere i maven og dermed opnår I effekten "nu er jeg så mæt at jeg lige må lægge mig og slå mave", som vi voksne kender, når vi har spist rigtig meget og mest har lyst til at lægge os på sofaen.
Fortsat held og lykke. Glæder mig til at høre, hvad der sker:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske