Svar: Amning og ferie
1. juli 2006
Alder:
6 mdr.
Kære Tina
Så vidt jeg har kunne finde ud af, så er det sådan at alkohol forbliver i modermælken og derfor bør man malke ud og kassere mælken.
Det er sådan at hvis du drikker alkohol og får en promille i blodet, så vil den promille være samme styrke i mælken. I forhold til, at din datter er så lille som hun er, så skal der ikke ret meget alkohol/promille til før det påvirker hende. Hun tåler altså ikke ret meget, fordi mængden i dit blod og i det hun får, er det samme.
Samtidig så vil den promille som er indeholdt i mælken forblive i mælken selvom du ikke længere har promille i blodet. Derfor anbefales at du malker ud og kasserer mælken.
Krydret mad plejer ikke at volde de store problemer. Hvis hun reagerer på dette, så plejer det at være med mavekneb og lidt tynd mave, men så ved du hvorfor.
Det lyder ellers som en rigtig dejlig sommer for jer alle. Nyd det endelig:o) Husk at købe vand på flaske og kog vandet som du skal bruge til erstatningen og maden - eller tag modermælkserstatningsbrikker med hjemmefra:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske