Svar: Sovevaner når mor skal på arbejde
1. juli 2006
Alder:
7 mdr.
Kære Heidi
Min umiddelbare tanke er at din lille dreng må kende jeres au-pair godt og således burde føle sig tryg ved at hun er der for ham, når han vågner af sin lur.
Det er rigtigt at man ofte siger at børn ikke "skal afleveres sovende", men være vågne når man siger farvel, så de ikke vågner op ved fremmede. Men jeres au-pair er jo ikke fremmede, så hos jer er situationen en anden.
Det vil jo være forholdsvis kort tid at jeres dreng skal være vågen, før du er hjemme igen og så vil han måske til gengæld være frisk og rigtig glad for at se dig, istedet for at du går netop som han vågner, hvilket du vel ofte vil komme til?
De fleste børn er noget ældre før de begynder at kunne nøjes med 1 lur dagligt. Ofte er det mellem 1-1½ år. Men igen er børn jo forskellige og nogen klarer sig med en enkelt lur tidligere:o) Det må komme an på en prøve og I må se hvad der sker de næste måneder. Jeg tænker at det hele også ændrer sig i takt med at han bliver bedre til at tage imod mere almindelig mad og drikke og amningen nedsættes. At amningen nedtrappes får jo også betydning for at han lærer at falde i søvn uden brystet og dermed også lettere puttes af andre.
Håber du kan bruge mine tanker lidt videre. Fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske