Svar: Måltider og søvn - 4 mdr.
1. november 2003
Alder:
4 mdr.
Hej
Så vidt jeg kan se, så er din søn kun 4 mdr gammel og han har derfor stadig brug for mad - også om natten. Det betyder dog ikke at han skal have mad hver time natten igennem, men det vil være normalt at skulle amme om natten også.
Du skriver at du gerne vil have ham til at sove igennem, eller sove flere timer i træk. Det kan jeg godt forstå og det er også vigtigt for jer begge, men du kan ikke nødvendigvis forvente at han vil sove mere end 4-6 timer om natten, så har han behov for mad igen.
Det betyder at du f.eks ammer ham eller giver ham vælling kl 22-23 som nu og han vil vågne igen mellem kl 02-04 for at få mad igen.
Da vælling er som en tynd grød er det ofte sådan at det mætter lidt mere end mælk, men det er bestemt ikke hos alle. Den grød og mos du er begyndt at give ham, burde mætte ham mere. Det lyder fint med de to måltider i løbet af dagen og amning/flaske ved siden af det. Det lyder som om at I er kommet godt fra start og hvis du tror han kan klare det i sin lille mave, så er der ikke noget i vejen for at du også tilbyder et grødmåltid om morgenen.
Med hensyn til amning, så er det altid godt at starte og slutte dagen med det og det vil også være fint at amme efter et måltid, eller før han skal sove. Det er svært at sætte tidsinterval på amning, men du må tilbyde ham brystet og lade ham spise når han vil.
Ud fra din beskrivelse vil det være oplagt at du ammer ham om morgenen - det er en dejlig måde at starte dagen på. Efter morgen puslingen får han et grødmåltid og evt bryst eller flaske. Til frokost giver du ham mos og evt bryst eller flaske. Om eftermiddagen igen bryst eller flaske og aftenen grød og amning, som nu. Sen aften giver du så bryst eller flaske og dette igen midt om natten, hvis han stadig har behov herfor.
Der er store individuelle forskelle på hvor meget børn spiser og ovennævnte er kun forslag. Jeg håber det vil hjælpe jer lidt.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske