Svar: 9 mdr. og vil ikke sove
1. juli 2006
Alder:
9 mdr.
Kære trætte forældre
Jeg er ked af at høre at jeres datter har været syg og har haft anfald af feberkramper. Det er en meget voldsom oplevelse for de fleste forældre og nervøsiteten for om det sker igen, er ofte stor - måske også hos jer?
Jeg spørger fordi jeg lige umiddelbart tænker, når jeg læser jeres brev, at I skal overveje hvordan I virker på jeres datter. Hun læser jer som et spejl og derfor vil hun fornemme, hvis I virker utrygge ved at putte hende, eller på forhånd tænker "åh nej, nu skal vi igennem flere timer, før hun sover".
Jeg tænker derfor at det for det første er meget vigtigt at I handler, også med hjertet, som I mener er bedst. Og at I er enige om hvordan I skal gøre, når hun puttes.
Det er naturligt og kun helt moderligt og menneskeligt at have svært ved at klare gråden, når I har været kolik igennem:o)
Når det er sagt, så er det også meget vigtigt at I ved at hendes alder også spiller ind. Hun er igang med at øve sig motorisk og det gør hun både om dagen og om natten. Derfor kan hendes motoriske uro skyldes hendes alder og udvikling og behøver ikke kun være utryghed og derfor ikke nødvendigvis behov for at komme op.
Samtidig er hun så også i en alder, hvor hun er meget bevidst i forhold til tidligere og derfor er det vigtigt at I prøver at finde en balance imellem at lade hende være selvom hun er motorisk urolig, hjælpe hende med at finde roen og blive lagt ned og blive puttet samtidig med at hun ikke skal have lov til at "kræve underholdning".
Der er mange måder at gøre tingene på og forældre er forskellige. Men hvordan ville det f.eks. være hvis I puttende hende med jeres faste putteritual osv. som I plejer og så gik fra hende, for hele tiden at vende tilbage. Blive ved med at putte hende, sige godnat, gå, komme tilbage. Hele tiden med 3 minutters interval. Ikke noget med at øge tidsintervallet, men hele tiden holde fast i de 3 minutter. Kunne det prøves?
Det er en god idé fortsat at forsøge med en fast lur om formiddagen og igen over middag. I forhold til hendes alder, så vil mange børn ikke sove ret meget om formiddagen og her kan 45 minutter således være nok. Tilgengæld kan hun så måske sove et lidt længere stræk over middag og dermed få lidt mere energi og overskud resten af dagen.
Det er helt okay med grød om aftenen, det I skal overveje er om det mætter hende eller om det tværtimod giver mere uro om natten fordi tarmene bruger en masse energi på at nedbryde maden. Det er forskelligt hvordan det virker. Nogle børn har stor glæde af det og for andre er det en mindre god idé.
Overveje også hvor meget du ammer. Kan du begynde at trappe lidt ud af dette? Det er vigtigt at hun får den mælk hun har behov for, men samtidig kan hun, pga sin udviklingsmæssige bevidsthed, godt begynde at bruge brystet meget som trøst og ikke nødvendigvis fordi hun har behov for mælken. Da hun ikke bruger sut er det oplagt at tænke på om hun bruger brystet meget og måske også derfor "pylrer" lidt mere for at få brystet. Når man græder så bliver man automatisk lagt mere til. Med den alder jeres datter har nu kan det være en god idé at trappe lidt ud af amning. Du skriver at hun ammes morgen og aften - er det alt, eller bliver hun også lagt til om natten, hvis hun vågner og det er eneste måde at finde trøst?
Det skal naturligvis igen være en balance fordi det også er vigtigt at hun finder roen og I alle får sovet, men det kan høre med i jeres overvejelser.
Jeg håber I kan bruge lidt af mine tanker videre. Rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske