Svar: Hvordan stopper jeg nemmest med at amme?
2. juli 2006
Alder:
6 mdr.
Hej med dig
Du kan vælge at stoppe amning ved at amme mindre og mindre dag for dag, således at du fra at amme flere gange dagligt kommer ned på 1-2 gange dagligt og herefter prøver at stoppe. Bliver brystet spændt må du malke ud eller lægge dit barn til for at få brystet tømt.
Du kan også vælge at få nogle piller hos lægen som stopper mælkeproduktionen. Hvis du vælger denne løsning vil du sandsynligvis også have behov for at malke ud nogle gange, så der ikke "står noget mælk" i brystet, men det bliver helt tømt.
Det tager lidt tid for brystet at finde sin rette form igen. Nogle kvinder oplever hurtigt at der ikke er noget mælk i brystet, andre oplever at de i rigtig lang tid vil kunne klemme lidt mælk ud af brystvorten, uden at de er brystspændte og uden at de således danner mælk.
Alt efter hvor gammelt dit barn er, så er det vigtigt at du giver mælk ved siden af og sandsynligvis af flaske, da børn skal være ret gamle før de er istand til at tage deres behov af en kop.
Rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske