Svar: Meget afbrudt søvn 8 mdr.
2. juli 2006
Alder:
8 mdr.
Kære Kristine
Jeg synes det lyder som en rigtig god idé at du begynder at prøve med lidt mere fast føde til din datter. Hun er nu 8 mdr gammel og derfor i stand til at tygge maden og da hun samtidig er blevet ammet så meget som hun er, så burde hendes kæbefunktion være rigtig god:o) Så fastere føde og dermed mere mættende føde burde være vejen frem.
En plan for dagen kunne se således ud:
Morgen: Evt. grød eller bryst. Bryst om morgenen kan være en dejlig måde at vågne på
Formiddag: Grød med frugt. Havregrød, øllebrød, flerkornsgrød mv. Altså de lidt grovere grødtyper. Mælk eller vand af kop.
Frokost: Prøv med lidt rugbrødshapsere med smørbart pålæg med giv også grøntsagsmos med kød/fisk ved siden af. Mælk eller vand af kop.
Eftermiddag: ½ bolle med smør, lidt frugt eller bær. Mælk, vand evt. bryst.
Aften: Mere af den mad som du spiser, f.eks. pastaskruer med kødsovs, ris, frikadeller (indmaden), grøntsager i stykker med smørsovs, fisk lavet i ovn osv. Lidt frugtmos som dessert. Mælk eller vand af kop.
Sen aften: Bryst og puttes til natten
Det er rigtigt at din datter fortsat har brug for modermælk. Men ernæringsmæssigt behøver hun det ikke længere om natten og det er vigtigt at hendes mælkeindtag i løbet af dagen også bliver nedsat nu, med den alder hun har, så hun får plads til mere ernæringsrigtig mad og nu begynder at spise mere "familiemad".
I følge sundhedsstyrelsen er overgangsperioden slut ved 9 mdr´s alderen. Så det er nu ved de 8 mdr at du rigtig skal begynde at introducere mere af den mad du selv spiser.
Hvis du ammer f.eks. morgen, eftermiddag og aften, så sikrer du din datter nok mælk og hun kan få vand til måltiderne og indimellem. Hvis du giver hende modermælkserstatning af kop og kommer dette i og på hendes mad, så vil det også være okay. Igen skal du så sikre dig at hendes mælkeindtag ikke bliver alt for stort, da det tager pladsen op for rigtig mad. Det er således rigtig godt at amme ved siden af - men alt med måde:o)
Det er super fint at du allerede nu kan se en ændring i Annas sovemønster fordi du kører efter Elizabeth Pantleys principper. Bliv endelig ved med det. Super!
SÅ mit umiddelbare råd er at du fortsætter de gode principper omkring "søvn uden gråd" og at du begynder at tilbyde mere mad både hvad angår mængde og variation. Mere familiemad og mere mættende grødtyper samt grøntsagsmos med kød/fisk, pastaskruer mv. Og så nedsætter amningerne.
Rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske