Brev:
Bange for fremmede og uro 12 mdr.
3. juli 2006
Alder:
12 mdr.
Bange for fremmede og uro 12 mdr.
Hejsa,
Så er jeg tilbage igen med et par spørgsmål ang. min datter Ronja, som nu er 12 måneder gammel.
Ronja er begyndt at spise rigtigt fint efter at vi fulgte dine råd fra sidste gang. Dejligt!
Nå, denne gang drejer det sig om noget andet. Ronja har indtil for ca en måned siden ikke været bange for fremmede eller på nogen måde vist usikkerhed. Men inden for den sidste måneds tid synes vi at hun viser usikkerhed på en række områder, som er totalt nye.
For det første er hun blevet mere reserveret over for fremmede og bruger længere tid til at tø op. Derudover er hun generelt blevet mere pjevset og viser langt større behov for kropskontakt og tryghed end tidligere. Hvis endten jeg eller min mand forlader rummet vi opholder os i, begynder Ronja at græde, selvom jo endnu en forældredel er hos hende. Hun er også blevet meget "mor-syg" - hun vil helst sidde hos mig, få mad af mig, trøstes af mig, lægges i seng af mig, osv.
Derudover at hun begyndt at vågne op om natten og græde, noget som hun aldrig har gjort før. Og hun har pludseligt brug for at vi er i værelset, når hun skal sove. Jeg har også lagt mærke til at hun pludselig er bange for forskellige høje lyde. Hvis der f.x. kører en traktor forbi ude på vejen, kan hun finde på at spæne hen til mig og kaste sig ind til mig. Og sidst men ikke mindst græd Ronja for første gang, da min mand afleverede hende i vuggestuen i morges....det er aldrig sket før!
Hun har været der siden hun var 6 måneder gammel og vores fornemmelse er at hun er utrolig glad for at være der (hun er der hele mandag og tirsdag/onsdag/fredag til klokken 13). Er det normalt at et barn i et-års alderen reagerer på den måde?
Der er ikke sket nogen forandringer i vores/Ronjas hverdag, som kunne gøre hende usikker og vi har det godt som familie, forældre og par. Vi har stort set indrettet hverdagen efter Ronja, så vi alle tre spiser sammen, overholder sovertider, har hyggestunder sammen osv. Der er så vidt jeg ved heller ikke sket noget i vuggestuen, som kunne udløse angst.
Vi var til et-års kontrol med Ronja i sidste uge og hun er rask og fint udviklet.
Samtidig er hun dog ikke mere "usikker" end at hun har en jernvilje.....Ronja kan blive super-gal når der er noget som ikke passer hende (tage tøj på, blive tørret om munden, osv). Ja, hun står faktisk og stamper i gulvet og roterer med armene. Jeg tager det som et godt tegn :-)
Nå, men jeg har egentlig planlagt en weekendtur med en veninde sidst i Juli og skal være væk fra Fredag tidlig morgen til Søndag middag. Ronja bliver passet af sin farmor og far imens jeg er væk. Jeg har ikke på noget tidspunkt været nervøs for dette, men efter at hun er blevet så udpræget "morsyg" og generelt "usikker", tænker jeg på om det er forkert at mig at tage afsted?
Det skal lige siges at Ronja ellers er en sund og glad pige med masser af krudt. Hun har kunnet gå selv siden hun var ca 10 1/2 måned, er altid på farten og i aktivitet.
Tak for dine altid gode svar og hjertelig sommerhilsner,
Ronjas mor