Svar: Bange for fremmede og uro 12 mdr.
3. juli 2006
Alder:
12 mdr.
Kære Ronjas mor
Der er for mig ingen tvivl om at Ronja er igang med at udvikle sig rigtig meget og hun udvikler sig sundt og helt rigtigt i forhold til hendes alder. Hun er igang med at udvikle sin selvstændighed og vil fremover bruge rigtig meget energi på at finde ud af hvem hun selv er og hvordan hun skal forholde sig til andre. Det er både i forhold til fremmede og til jer forældre. Hun er igang med at lære at danne relationer.
Det er en rigtig følsom alder og det vil være sådan at hun i perioder søger den ene forælder mere end den anden. Det kan altså godt skifte lidt imellem at være mor og være far der dur.
Samtidig så er det, at hun er en pige også ensbetydende med at hun på et tidspunkt, når hun bliver lidt ældre, vil begynde at spejle sig lidt mere i mor, fordi I er samme køn. På samme måde vil hun dog også på et tidspunkt blive rigtig glad for far og måske "giftes med farmand". Det er altsammen noget der hører udviklingen til.
Lige nu har hun tilsyneladende brug for mor. Måske fordi det er mor som er sammen med hende det meste af dagen. Hvis hun er ked af det, så vil det være naturligt at det er mor hun søger, men dermed ikke sagt at far ikke også er god nok.
Jeg ser umiddelbart ikke problemer i at du tager væk en weekend da hun jo har far til at tage sig af sig og far han duer også. Men du skal måske forvente at hun ikke vil være overstrømmende glad for at se dig, når du kommer hjem igen, men vil være lidt reserveret og vil virke lidt afvisende. Det er naturligt at nogle børn reagerer sådan og det går over igen.
Når hun bliver bange for traktorer, lyde osv. så handler det om at hun nu oplever verden større. Hun begynder at finde ud af at hun kan blive væk fra jer, at ting kan være farlige osv. Hun bliver måske forskrækket over lyde, fordi hun ikke ved hvad det er og derfor kan det hjælpe at I sætter ord på. Prøv at gøre lydende okay og ikke farlige: "Orv, der kom en traktor. Traktoren siger rrrmmmmm" osv.
Når hun bliver ked af det så prøv igen at sætte ord på. "Du bliver bare så ked af det lige nu" og det samme med temperamentet "Du bliver bare så vred". Det at I sætter ord på viser at I forstår hvad hun føler og det gør det legalt for hende at have forskellige følelsesudbrud, hvilket der vil komme mange flere af:o) Når hun føler sig forstået og lyttet til, så klinger det af, men føler hun sig misforstået, så blusser det op og hun kan blive rigtig gal og meget ulykkelig.
Det hele er helt normalt for alderen:o) Rigtig meget held og lykke med hende.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske