Brev:
Spørgsmål om natamning, mælkebehov, søvn mv.
3. juli 2006
Alder:
6 mdr.
Spørgsmål om natamning, mælkebehov, søvn mv.
Kære Helen
Jeg har en dejlig datter på 6 1/2 mdr. Hun blev sidst vejet og målt til (3uger siden) 68 cm og 7600 gr. Hun er blevet ammet fuldt ud i 6 mdr - vi startede op på skemad da hun var ca 5 mdr, med stor protest fra hendes side.
Jeg blev rådet til at amme hende mindre og dette hjalp da også og hun har de sidste 14 dage spist bedre.
En typisk dag ser således ud:
7.00 vågner
7.30 Øllebrød
8.45 Amning
9.00-11.00 lur
11.30 grød
13.30 amning
14.00-16.00 lur
16.00 A38/grød, frugt
18.00 Grønsagsmos
19.45 Amning
20.00 Puttes
23.30 Amning
03.00 Amning
05.00 sut
Nogle dage sover hun senere om eftermiddagen og får ikke tilbudt noget kl. 16.00 men får istedet sin grønsagsmos tidligere. Hun spiser max en dl. pr. portion som oftest 2 fulde portioner og 1 halv portion om dagen.
Hun har sovet de sidste par uger på sit eget værelse, dog med undtagelse af 2 nætter (hun fik sine første 2 tænder og sov meget uroligt). Jeg er på nuværende tidspunkt utrolig ked af at skulle give hende mad ved midnat og senere om natten.. og så senere give sut.. :-( Hun tager dog godt fra om natten så jeg er i tvivl om hvorvidt vi må prøve at vænne hende fra natamningen.
Har en veninde som er stoppet med at amme og hendes pige sov igennem med det samme. Vil egentlig gerne fortsætte med at amme, men tænker på at give ME i flaske til natten. Hvis hun begynder at sove igennem - kommer hun så til at mangle mælk?
Er jo bange for at give hende for meget mælk igen om dagen så hun ikke vil spise sin grød/mos igen. Hun drikker kun få ml. af kop til sine måltider. Og så det evige spørgsmål Nan 1 eller 2 bruger pt. nan 2 til grød/mos.
Inden sengetid får hun sine glycifer dråber rene på en ske er det ok? eller skal de i maden?
Ang. søvn: kan det passe at på nuværende tidspunkt har hun brug for mindre søvn om dagen? Tidligere sov hun 3 x om dagen. Ind i mellem får hun en lille lur omkring 17.30 hvis hun virker træt, synes bare tit at hun er svær at få til at sove samtidig med at aftenputningen også bliver besværlig og senere.. Prøver derfor at holde hende aktiveret istedet også putte lidt tidligere i stedet... Men er i tvivl om hvad der er bedst for hende..
Nogle gange gaber hun, men det virker mere som om hun keder sig lidt og når vi der så sker noget andet liver hun op igen. Jeg tolker først at hun er rigtig træt når hun gnider sig i øjnene.....??
Ang. Hendes vægt: Jeg har igår selv vejet hende og hun vejede igen 7600gr. er det normalt at vægten kan stagnere lidt på dette tidspunkt?
Sidste spørgsmål ;-) er det ok at bruge stærke krydderier som karry ol. i mosen?
Glæder mig til at høre fra dig :-)
Den trætte Mor