Svar: Spørgsmål om natamning, mælkebehov, søvn mv.
3. juli 2006
Alder:
6 mdr.
Kære trætte Mor
Jeg kan godt forstå du gerne vil have lidt mere sammenhængende søvn. I forhold til din datters alder, så vil det være helt relevant at hun får mælk sen aften (kl 23) og så igen næste morgen kl. 5. Midt om natten har I begge to behov for at sove og hun behøver ikke mælk her.
Prøv derfor om ikke du kan springe den midterste natamning over, evt. ved at give hende en sut, hjælpe hende med at skifte stilling og putte hende igen. Hvis hun vil have brystet, så giver du hende brystet, men lirker så vorten ud af munden lidt efter lidt, så hun vænner sig til at sove videre uden at mætte sig med mælk.
Det er i forhold til hendes alder helt relevant at hun skifter fra at sove 3 gange dagligt til kun at sove 2 gange dagligt. Nogle dage vil hun måske have behov for at powernappe lidt om eftermiddagen, men de fleste dage vil hun sandsynligvis kunne nøjes med en formiddags- og en middagslur. Tilsammen mellem 3-4 timer i løbet af dagen og om natten ca. 10-11 timer afbrudt af amning sen aften og tidlig morgen.
Hos nogle børn oplever man en ændring i deres søvnmønster hvis de får erstatning, hos andre børn er der ikke umiddelbart den store ændring. Det kan komme an på en prøve. Du kan godt prøve at give hende en flaske sen aften for at se om hun sover bedre på den. Du kan give vælling, Nan 1 eller Nan 2 - det er smag og behag.
Både Nan1 og Nan2 bliver nu betegnet som modermælkserstatninger og der er ikke umiddelbart grund til at skifte fra type 1 til type 2, hvis barnet trives fint med dette. Hvis din datter er glad for type 2, så bruger du denne og de ekstra mineraler mv. som er indeholdt her er okay. Du ammer jo ved siden af også. Glyciferen kan give sammen med lidt mælk på en ske, eller rene - det kommer an på hvordan hun har det med at spise dem. Det smager jo af jern!
Det er normalt at vægten stagnerer lidt i den periode, hvor barnet er igang med overgangskosten. I denne periode bliver børnene jo også motoriske mere energiske og bruger derfor også mere energi. Din datter kan heller ikke blive ved med at tage på som tidligere.
Du må gerne bruge lidt krydderi i maden. Karry er okay, hvidløg lidt timian og oregano på samme måde. Hvis du salter almindeligt (f.eks. kogevandet til grøntsager) så er det også i orden. Børn kan tit godt lid mad som smager af lidt. Men gør det lidt forsigtigt og se hvad hendes mave siger til det. Det er synd hvis hun får mavekneb af for mange krydderier, så hellere at I voksne krydrer ekstra ved bordet.
Håber jeg nåede igennem det hele:o) Fortsat held og lykke med hende.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske