Svar: Amning og tre måltider fast føde
4. juli 2006
Alder:
6 mdr.
Kære Ane-Katrine
3 måltider skemad burde være passende for en dreng på 6-7 mdr. Omkring 7 mdr´s alderen spiser de fleste børn 3-4 måltider skemad og nogle børn bibeholder altså de 3 måltider og behøver ikke et 4 måltid.
Sålænge din dreng er under 9 mdr gammel, så har han fortsat behov for en stor mængde mælk. Det vil derfor være vigtigt at du fortsat ammer ham 3-4 gange dagligt, for at han får mælk nok fra dig.
Hvis du ønsker at nedtrappe amningen, så bør du give din dreng modermælkserstatning i stedet. Det kan han drikke af en kop eller du kan give ham en flaske.
Hvis du gerne vil stoppe amningen snarest, så vil det være fornuftigt at introducere en flaske, da han ikke er ældre end han trodsalt er; men hvis du gerne vil amme bare et par måneder mere, så han bliver omkring de 9 mdr gammel, så behøver du ikke introducere en sutteflaske, da han så vil kunne drikke og spise sig bedre til sit behov.
Omkring 9 mdrs alderen begynder mange børn også selv at nedtrappe amningen og viser interesse for andre ting, bidder måske i brystet, slipper, leger, smiler osv. På dette tidspunkt vil du kunne nøjes med at amme morgen og aften, eller alternativt give flaske eller kop.
Rent ernæringsmæssigt har din dreng ikke længere behov for mælk om natten, da han nu er 6 mdr gammel, men så længe han er under 9 mdr har han fortsat behov for en del mælk. Derfor fortsat 3-4 amninger dagligt.
Nedtrapning af amning gør du bedst netop ved nedtrapning. Skær en amning væk dagligt, så både bryst og barn kan følge med og prøv at at få introduceret en anden måde at få mælk på i stedet. Altså kop eller flaske, alt efter hvad dine tanker videre frem er.
Håber dette er svar nok og at det hjælper dig videre:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske