Svar: Stadig hver 3-4 time
1. november 2003
Alder:
6 mdr.
Kære Lone
Du skriver ikke hvor mange måltider din dreng får i løbet af dagen. Nogle børn kan godt bruge 4 måltider mad, når de er ca 7 mdr gamle og måske er din søn klar til det nu.
Det er rigtigt at vælling ikke altid har den mættende virkning, som man ønsker. Hos nogle børn virker det godt og hos andre ikke. Derimod skulle grød og mos meget gerne virke mere mættende end mælk. Jeg vil derfor foreslå at han får grød morgen/formiddag + eftermiddagen og grøntsagsmos til frokost + aftenen. Her kan han evt. også få lidt frugtmos til dessert.
Når han skal begynde dagpleje, kunne du evt. begynde dagen med en flaske derhjemme, til at starte på og han kunne så få det første grødmåltid hos dagplejemoderen, når han blev afleveret. Alt efter hvordan rytmen er om dagen, så burde det kunne passes ind med grøntsagsmos til frokost og lidt grød igen om eftermiddagen, før du henter. Dagplejemoderen kan give en flaske her også eller du kan give ham en flaske, når du har hentet ham, det kommer lidt an på tiden. Om aftenen får han aftensmad sammen med jer og en flaske inden sengetid.
Håber dette vil hjælpe til lidt mere mæthed, men måske giver det hele sig selv når han begynder i dagpleje - det kan være han bliver så træt, at han sover som en sten :o)
Held og lykke med det hele
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske