Svar: Ligge på maven - 7 mdr.
4. juli 2006
Alder:
7 mdr.
Kære mor
Det er flot at din datter allerede sidder uden støtte. Er hun i stand til at holde balancen og tage fra med armene? Det har nemlig noget at sige i forhold til hvor stabil hun er og hvor længe hun sidder.
Hvis hun allerede nu er i stand til at tage fra med armene, når og hvis hun ryger til siden, så vil hun sandsynligvis også ret hurtigt kunne finde ud af at komme om på maven og så klarer hun det sådan set selv.
I må naturligvis gerne prøve at lægge hende på maven fortsat, da hun lærer at kravle fra maveliggende stilling, men netop det at hun altid har været meget på maven har sikkert også været med til at gøre hende så stærk i ryggen at hun nu kan sidde.
Trangen til at sidde op er i alle børn og derfor vil alle børn kunne sidde kortvarigt, når de er 6-7 måneder gamle, men det der er vigtigt er altså at de kan finde balancen og bruge deres arme og hænder, når de sidder.
Jeg kan jo ikke se din datter, men ud fra din beskrivelse så lyder det som om hun er rigtig godt igang med sin motoriske udvikling og dermed også som om hun godt selv kan give tegn til om hun vil sidde eller ej. Jeg synes derfor godt at I kan lade hende være nogenlunde selvstyrende omkring dette.
Held og lykke med hende:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske