Svar: På charterferie
4. juli 2006
Alder:
8 mdr.
Kære Tina
Det lyder sørme dejligt med en tur til Grækenland:o)
Hvis din datter er glad for havregrød og du har indtryk af at hun trives bedst med at få "bunden lagt" med grød om morgenen, så kunne du overveje om du skulle tage en pakke havregryn med. Havregrød er jo rimeligt let at lave og vand kan du købe på flaske og det samme med mælk (hvor du må gå efter fedtprocenten).
Alternativt vil det være en god idé at medbringe de industrielt fremstillede produkter. Her tænker jeg bl.a. på grødprodukter, som bare skal blandes op med kogende vand. Hvis du medbringer en el-kogekande og sikrer dig at strømstikket passer, så er det let at koge vand og komme pulveret i.
I en alder af 8-9 mdr. vil din datter også være i stand til at spise mere af jeres mad og derfor vil du kunne give hende lidt brød, pastaskruer mv. Og også frugt og grønt, alt sammen noget som det skulle være forholdsvis let af få i et andet land. Vælg frugt som skal skrælles, så du er mere sikker i forhold til bakterier og hygiejne og køb altid vand på flaske og kog det til madlavning.
Med hensyn til tryk i ørerne, så er det rigtigt at det især kan stige under landing. Her vil det være godt hvis du kan få din datter til at drikke lidt, da det at synke hjælper. Det kan således være at amme, eller give hende en flaske. Hvis dette ikke duer, så kan det være en god idé at give hende lidt at spise, det kan være en bid frugt, en kiks (selvom jeg ikke er så vild med kiks) eller lignende som gør at hun tygge og dermed også synker.
Er hun forkølet på det tidspunkt hvor I skal flyve, så vil det være en rigtig god idé at du drypper hendes næse med f.eks. NaCl, som du kan købe på apoteket.
Håber I får en rigtig god ferie:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske