Svar: Pige på 1 år
4. juli 2006
Alder:
12 mdr.
Kære Charlotte
Din datter lærer ved at se på dig og fornemme hvordan du reagerer. Derfor er det meget vigtigt at du ikke virker bange, genert eller på anden måde hæmmet af at andre kommer på besøg. Når din datter mærker at du tager det helt roligt, så vil hun også begynde at tage det mere roligt.
Vi er alle af forskellig natur og nogle børn er mere forsigtige end andre børn. Det er samtidig helt normalt for alderen at din datter helst vil se folk an og ikke bare lige bryder sig om at nogen kommer for tæt på eller ønsker at bære hende og det er meget vigtigt at acceptere denne grænse.
Når I nu ved at hun har det sådan, så lad være med at give hende over til nogen i første omgang, men sæt jer med hende lidt på afstand. Når hun sidder i tryg favn hos jer, så kan hun på afstand sidde og studere de der er på besøg, de kan snakke lidt med hende, men samtidig koncentrere sig lidt mere om at have kontakt med jer og når hun så fornemmer at det er okay, så vil hun lette kunne acceptere at de henvender sig til hende.
Det er en periode i hendes liv og det hænger sammen med hendes alder. Hvorvidt hun ændrer sig inden august kan jeg ikke svare på, men hun når trods alt at blive lidt ældre og samtidig tænker jeg at det sandsynligvis er uddannet personale som skal passe hende og dermed er der den opmærksomhed og støtte som hun/I har brug for.
Jeg kan jo se at du bor i udlandet og i den forbindelse kunne det være at hun ville blive lidt ked af det, hvis der opstår sproglige misforståelser. Taler I dansk hjemme og er hun vandt til at der bliver kommunikeret på anden vis, eller vil det være nyt for hende? Under alle omstændigheder må du se hvad tiden bringer og forsøge ikke at problematisere før det er nødvendigt:o) Måske går det så fint.
Med hensyn til allergi og udslæt overfor æg, så må dette vurderes ud af en læge. Umiddelbart så tænker jeg at det lyder som det man kalder kontaktallergi, hvilket egentlig ikke har noget med allergi at gøre, men mere er et udtryk for den reaktion der kommer på huden ved berøring med bestemte fødevarer. Kartofler og tomater kan f.eks. gøre det samme.
Ved allergi over for æg er det proteinerne i ægget, der kan give symptomer. Nogle af proteinerne findes i blommen, mens andre er i hviden. Det er individuelt, hvilke proteiner man er allergisk overfor. Allergi overfor æg giver helt andre symptomer på samme måde som anden fødevareallergi, og det lyder derfor ikke som om det er tilfældet hos din datter.
Med hensyn til mælk, så lyder anbefalingerne fra den danske sundhedsstyrelse ca 500ml mælk eller mælkeprodukt fra 1 års alderen. Det vil sige at en portion yoghurt, cultura, tykmælk og lignende også tæller med. Når man som dig har en datter, som ikke er glad for mælk, så vil det være en god idé at tilbyde en multivitamintablet indeholdende ekstra kalk. I begyndelsen må du knække den i kvarte, så hun ikke får den galt i halsen.
Men det er også vigtigt at tænke lidt alternativt. Du kan evt. prøve med lidt drikkeyoghurt, du kan selv lave milkshake, hvor du blender frisk frugt med mælk osv. Hvis hun kan lide ost, så lad hende gnave i oststænger. Varm mælk kan også serveres i en kop og det kunne være en overgang til kold mælk og så helt slippe for flasken.
Også en rigtig god sommer til dig og fortsat held og lykke med hende:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske