Brev:
Overvejer ammestop
5. juli 2006
Alder:
6 mdr.
Overvejer ammestop
Kære Helen
Nu kan jeg se, at der den seneste tid har været en del spørgsmål omkring ammestop i brevkassen, men jeg har alligevel et spørgsmål, jeg gerne vil have svar på!
Min søn er nu 6½ måned gammel og bliver stadig ammet en del. Vi begyndte med skemad da han var 4½ måned gammel, og det har aldrig været det helt store hit. Nogle dage vil han dog gerne spise stort set alt, mens andre dage er der intet der duer (kun brystet). På en god dag spiser han ca. 100 g grøntsagsmos til frokost og 200 g grød til aften. Han får altså ikke mere end to måltider om dagen - jeg har prøvet at give grød om morgenen en enkelt dag - uden held. Jeg ammer ham inden jeg selv går i seng (ca. 22.30-23) og så igen ved 3-4 tiden. Han er en stor dreng på over 10 kg. og 75 cm, så han lider ingen nød.
Nu er det så, at jeg overvejer at drosle amningen ned, da jeg er træt af, at det kun er brystet der duer - mit spørgsmål er, om det er en god ide? Han vil godt tage en flaske, men brystet er som sagt det bedste, så måske er det synd for ham?
Mit næste spørgsmål er, hvor stor den ernæringsmæssige fordel ved at amme frem for at give MME, når han er så gammel som han er? Altså er modermælk stadigt sundere for ham end MME, eller gør det ikke den store forskel? Han får HIPP2, når han får MME.
Med venlig hilsen
Cecilie