Svar: Overvejer ammestop
5. juli 2006
Alder:
6 mdr.
Kære Cecilie
Modermælken er rigtig god for din dreng, men dertil kommer at der jo er mange andre faktorer som spiller ind, når man taler om hvad er bedst for børn og om hvorvidt man skal amme eller give flaske.
Du skriver at din dreng er gladere for brystet end for flasken og man kan jo et eller andet sted ikke fortænke ham i at vælge den "rigtig vare" fremfor en gummi eller silikone sut. Så på den måde kan det jo godt være synd for ham at tage brystet helt væk.
På den anden side så afhænger det også af, hvordan du har det. For hvis du ikke rigtig har lyst til det der amning og faktisk gerne ville at han to flasken mere, så er det jo heller ikke livet om at blive ved og din dreng kan trives super fint med flaske. Især fordi han allerede er i stand til at tage flasken og er glad for at få Hipp.
Det er i de første 4 mdr at man ved at der i forhold til allergi er en forebyggende effekt ved at amme. Efter 4 mdr´s alderen er der, i forhold til allergi, ikke belæg for amning.
Det du skal gøre op med dig selv er hvad I sammen har det bedst med. Hvis det passer bedst ind i jeres familie at give en flaske, så gør du det med ro i sjælen. Men hvis du fornemmer at brystet er vigtigst for din dreng og dermed så også for dig, så bibehold brystet til han selv begynder at sige fra.
Hipp laver en rigtig god modermælkserstatning og der er ernæringsmæssigt intet i vejen for at din dreng får dette. Som sagt er modermælken fortsat god for ham og den indeholder også nogle stoffer, som man ikke kan lave kunstigt i flaskemælk, men erstatning er også okay.
Håber dette er svar nok. Fortsat held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske