Svar: Vælling til for tidlig født
5. juli 2006
Alder:
4 mdr.
Hej
Jeg synes det vil være det mest rigtige at vente med at give vælling til din datter er blevet 4 mdr, måske endda 4½ måned, da hun er født lidt før tid.
Du fortæller at der er risiko for allergi og man ved at netop indtil 4 mdr´s alderen er der forebyggende effekt ved at give profylac. Nu har I givet profylac så længe så det ville da være synd at "ødelægge" noget ved at starte med vællingen for tidligt. Så hellere trække den lidt.
Til gengæld så må du meget gerne give din datter helt almindelig vælling, efter 4 mdr´s alderen. Det er kun de første 4 mdr at der er bevist forebyggende effekt, herefter kan din datter ernæres fuld ud som andre børn. Med mindre der er tale om mælkeallergi - men det lyder ikke til at være tilfældet hos jer?!
Så mit råd er at du venter en lille måneds tid og så køber den industrielt fremstillede vælling. Det er både den letteste løsning, men også en løsning hun godt kan bruge, da allergiprofylakse og profylac er de første 4 mdr.
Fortsat held og lykke med hende:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske