Brev:
Sover ikke om dagen, 6 uger
6. juli 2006
Alder:
1 mdr.
Sover ikke om dagen, 6 uger
Først tak for en fremragende brevkasse – den har allerede hjulpet mig i flere frustrerede situationer.
Mit problem er at min 6 uger gamle datter ikke vil sove om dagen! Jeg skal måske starte med at sige at hun trives fint. Jeg ammer hende stadig ret ofte, 10-14 gange i døgnet, og hun har siden vi kom hjem fra hospitalet taget ca. 40 gram på om dagen, så hun vejer nu 4350g.
Jeg forsøger flere gange dagligt efter amning og bleskift at lægge hende til at sove. Det lykkes nogle gange ved brug af sut, let vugning, ture med barnevogn, afskærmning osv. at få hende til at falde i søvn, men kun præcis ½ time så vågner hun igen og ligger og kigger på mig med et smørret grin og store vågne øjne, og så hjælper hverken sut eller vugning.
Jeg er opmærksom på søvnskiftet efter ½ time og har prøvet at stå på spring med diverse hjælpemidler på det tidspunkt, men uden held. Om natten sover hun bedre, om end de er korte, som regel 2 x 3½-3 timer afbrudt af et måltid. Hun sover ofte meget uroligt og ”larmer” tit så meget i søvne at hun holder mig vågen. (Hun lyder nærmest som to hankatte der er oppe at slås)
Jeg er totalt udkørt efter sådan en dag hvor hun kun sover 3 x ½ time og derfor kræver opmærksomhed stort set hele tiden. Hun virker sjældent overtræt og er en ret nem og glad pige at have med at gøre.
Hun er meget påvirket af mine hormoner med knopper i hele femøren – kan det have indflydelse på hendes humør og behov for at sove. Og hvad med de par kopper kaffe jeg drikker, går koffeinet ud i mælken. Eller kan jeg håbe at det bare er varmen der holder hende vågen.
Jeg kan ikke lade være med at tænke på om det går ud over hendes mentale udvikling med så lidt søvn – alle steder læser jeg jo at spædbørn skal sove ca. 16 timer i døgnet og at det er vigtigt for deres udvikling.