Svar: Sover ikke om dagen, 6 uger
6. juli 2006
Alder:
1 mdr.
Kære nybagte mor
Først tillykke med din lille datter, som lyder til at være en fin lille pige:o)
Jeg tænker at der er flere grunde til din datters uro og kortvarige søvn. For det første er der varmen. Rigtig mange børn har svært ved at sove i øjeblikket, fordi det er så varmt og det er vigtigt at du prøve at skabe et lidt køligt sovested for hende.
Dernæst så har hun en alder, hvor hun har behov for at få sat din mælkeproduktion op. Det kaldes appetitspring. Dette sammenholdt med at det samtidig er varmt, gør at hun har behov for hyppigt bryst. Jo hyppigere hun spiser jo mere mælk og jo mere kortvarigt hun spiser, jo mere vandholdig og dermed tørstslukkende mælk.
Det er derfor naturligt at din datter har behov for ekstra meget bryst i øjeblikket:o)
Når du lægger hende til, så er det vigtigt at du sørger for at hun, i hvert fald hver anden gang, spiser længe hos dig og gerne tilbydes et helt bryst og toppen af bryst nr. 2. Hun har brug for at få den federe mælk for at blive mæt og have ro i maven og får hun for meget af den tynde mælk får hun uro i maven. For meget tynd mælk betyder altså uro og det at hun ikke sover så tungt, så derfor vil det være godt at du følger dette ammeprincip.
Prøv at lægge hende til den ene side. Lad hendes gerne spise der forholdsvis længe, sørg for at holde hende igang undervejs, så hun vedbliver at die og ikke falder for meget hen. Når hun har spist godt på den ene side, så skifter du hende, så hun vågner op igen og så lægger du hende til den modsatte side, hvor hun så kan tage toppen. Næste gang du ammer, så starter du der hvor hun har taget toppen, lader hende spise forholdsvis længe, skifter hende, tilbyder toppen fra den anden side osv.
Nogle gange vil hun spise fra den anden side, andre gange kan hun ikke mere, men vil bare sove og det er så okay. Men tilbuddet bør være der, så du er sikker på at hun er helt mæt.
Fordi det er så varmt, så vil hun have behov for at slukke sin tørst ind imellem. Derfor skal hun have lov til at komme til brystet for at die kortvarigt og dermed få den mere vandholdige, tørstslukkende mælk.
Det at hun spiser efter ovenstående måde burde så også sikre mælkemængden og dermed hendes appetitspring.
Håber at ovenstående er løsningen for jer. Fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske