Svar: Hvad gør man, hvis baby har for kort tungebånd?
6. juli 2006
Alder:
0 mdr.
Hej med dig
Korte spørgsmål er altid velkommen:o)
Det er rigtigt at man før hen i tiden automatisk klippede tungebåndet på alle børn, som blev født med kort tungebånd. Idag ved man dog at flere tungebånd blev klippet uden grund og derfor gøres det ikke automatisk mere.
I stedet laver man idag en individuel vurdering. Hvis barnet har så kort tungebånd at det f.eks. påvirker amningen negativt, så vil man klippe tungebåndet i håb om at det kan hjælpe på amningen. Det er min erfaring at dette indgreb i givet fald ofte skal ske forholdsvis hurtigt og gerne imens familien fortsat er på barselsgangen, da chancen for en vellykket amning så er større. Men tungebåndet kan også klippes efter et par uger og det kan fortsat være med god effekt i forhold til amning. det er ofte ikke noget problem at spise af flaske med kort tungebånd.
Du kan få lægen til at vurdere dit barns tungebånd eller du kan kontakte barselsgangen og høre om du kan komme der og få en lægelig vurdering på sygehuset.
Fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske