Svar: Overgangskost - 7 mdr.
6. juli 2006
Alder:
7 mdr.
Kære Philippas mor
Dejligt at Philippa nu er begyndt at sove lidt (7,9,13) :o)
Med hensyn til overgangskost, så har jeg lidt svært ved at finde ud af, hvorvidt det handler om at Philippa nu gerne vil igang med noget mere rigtigt mad, altså ikke risgrød og mælk med mad som smager af noget. Mad som I voksne spiser f.eks. pasta blendet med lidt tomatsovs?
Hun har altid haft svært ved at spise og måske er det tiden at du begynder at servere mere af jeres mad. Du skriver at hun interesseret følger med og derfor lyder det som om at det er her du skal sætte ind nu.
Naturligvis skal maden serveres så hun kan kapere det og rugbrødshapsere er måske for svære for hende. Men hun må gerne få brødskorper i hånden og også andet at sidde med under opsyn. Hun må gerne få lidt af jeres mad, også sovs og hvis det er mere interessant at smage fra jeres tallerken og det er mosede kartofler og lidt sovs lavet på sødmælk eller fløde, så er det okay.
Hun har naturligvis fortsat godt af at få grød og grøntsagsmos. Det ene udelukker ikke det andet, men jeg synes det lyder som om hun trænger til smagsvariation og derfor tænker jeg at du skal prøve at give hende meget mere forskelligt, flere nye smagsoplevelser.
Samtidig er det jo så også meget varmt i øjeblikket og rigtig mange børn har ikke særlig appetit i øjeblikket. De fleste vil helst bare drikke og det er okay. Måske har hun også tænder på vej? Prøv at give hende en pause et par dage og se om hun så ikke er klar til nye gastronomiske oplevelser.
Prøv at lade hende sidde med en gaffel, hjælp hende maden på gaflen og lad hende selv pille den af. Jeg har set børn på 7½1 mdr spise med en gaffel - jeg kan ikke se din datter, så jeg ved ikke hvor hun er rent motorisk - men det kan forsøges. Måske har hun vilje og ønske om at være mere med selv :o)
Fortsat held og lykke med hende:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske