Svar: Skal vi få vores søns hørelse testet?
1. november 2003
Alder:
4 mdr.
Det er altid meget svært at vurdere hørelsen på så små børn, for som du selv skriver så kan din søn være koncentreret om alt mulig andet eller kende lydende så godt at han ikke nødvendigvis reagerer på dem.
I 3-6 mdr´s alderen udvikles hovedets bevægelser gradvist, således at barnet efterhånden er i stand til at kunne holde hovedet selv og dreje det efter lyd. Indtil da vil barnet måske reagere med at blinke med øjnene eller flagre med armene eller måske begynde at græde fordi det bliver forskrækket over en ukendt lyd. Vær opmærksom på at man hører bedst, hvis personen der taler står skråt bagved en.
Hvis I er meget i tvivl om hvorvidt han hører godt nok, så kan I roligt tage kontakt til en ørelæge. Ved hjælp at forskellige måleinstrumenter kan man måle bl.a. svingningerne på trommehinden og få en fornemmelse af om det fungerer optimalt. Det gør ikke ondt på barnet og tager kun kort tid.
Tilsidst vil jeg lige nævne at det at han pludrer er et godt tegn, især hvis han begynder at pludre i forskellig lydstyrke og I oplever at han derved træner sin stemme. Han kan også blive forskrækket over sine egne lyde.
Tal med ham så meget som muligt og giv ham tid til at svare med sine pludrelyde. Ved at gentage hans pludrelyde og selv finde på flere forstærker I hans lyst til at pludre og snakke. Det vil også give jer en oplevelse af hvor godt han hører jer.
Held og lykke fortsat
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske