Svar: Sove på maven - 5 mdr.
6. juli 2006
Alder:
5 mdr.
Hej med dig
Sundhedsstyrelsens anbefalinger om at børn skal sove på ryggen gælder så længe at børnene ikke er i stand til at vende og dreje sig selv. Når børn, som din dreng, begynder at trille omkring, så kan man ikke længere "styre dem" på samme måde.
Jeg synes du skal lade din dreng trille om på maven, når han sover om aftenen. Tjek ham lidt hyppigt, så du sikrer dig at han har det godt, men lad ham ligge så han får sovet. Når du selv går i seng og dermed ikke kan holde øje med ham, så hjælper du ham om på ryggen og prøver at få ham til at sove videre der.
Alle forældre er bange for at der skal ske deres børn noget. Det er jo det værste som kan overgå en og det kan give lidt søvnløse nætter en gang imellem - sådan er det også når man har større børn (tro mig!). Men I har begge brug for sammenhængende søvn og du bliver nødt til at tro på at din dreng er sund og stærk nok til at give lyd fra sig, hvis du skal hjælpe ham med at skifte stilling.
Så for at hjælpe jer begge bedst muligt, så tjek ham når han sover og du er vågen, hjælp ham om på ryggen når du selv går iseng og tro på at han og du selv reagerer, hvis han har brug for hjælp i løbet af natten:o)
Fortsat held og lykke med ham.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske