Brev:
Mælkebehov 8 mnd
6. juli 2006
Alder:
8 mdr.
Mælkebehov 8 mnd
Hei, her er et spørsmål fra Norge igjen:-)
Først takk for svar sist, angående vår da 6 mnd gamle sønn som ikke kunne sove gjennom og våknede hver time eller hver annen hele natten.
Vi forsøkte mme på flaske ved sengetid, men det vil han bare ikke ha, så det ble bryst i stedet, men merket (logisk nok)liten forskjell. Vi forsøkte så i ukesvis med vann og pappa frem til kl 4-5, men det fungerte bare ikke, og vi merket ingen tegn til at han skulle venne seg til å sove lengre... Så skjedde følgende - tilfeldigvis samtidig: vi økte fra 3 til 4 skjemåltider pr.dag, og han snudde seg på maven en kveld han ble lagt, og sov som en sten i mange timer!
Så nå legges han kl 20, på magen, (har lest at det skal være ok nå når han straks er 8 mnd), sovner selv etter få minutter, han får sutt eller litt vann hvis han er litt urolig omkring midnatt, bryst i 4-5tiden, og ev. en morgenkosetår i 6-7 tiden, da han ofte sovner igjen og kan sove til både 8 og halv ni. Det er bare helt fantastisk for oss alle sammen! Ville bare nevne det hvis andre kan ha nytte av våre erfaringer?
Han sover forøvrig 2 ganger på dagen, tilsammen 2-2 1/2 time, noen ganger litt mindre. Noen vil kanskje mene at han ikke behøver å spise om natten i det hele tatt, men det får han da med glede når det ellers fungerer så godt! Jeg ser hvertfall ingen poeng i å starte noen "kamp" om det, det skal stille og rolig få gå seg til av seg selv:o)
Det jeg nå ville spørre om var behov for melk. Han spiser 4 gode måltider om dagen med grøt og middag, ev. litt brød som vi også har begynt med i det siste. Han får vann eller fortynnet juice til maten, og så forsøker jeg amme ham som mellommåltid, ev. dessert, men han er i ferd med å miste interessen fullstendig, og må listes og lures og være rett sulten for å ta noe.
Han spiser derfor kanskje bare 3 mål bryst i døgnet - natten inkudert, og jeg lurer på om dette er nok? (det er melk i grøten han spiser 2-3xdag) Han vil nemlig overhodet ikke ha MME, hverken i kopp eller flaske. Han har aldri likt det, og han vemmes når han får det i munnen, selv om vi har forsøkt lenge, og med både kald og varm.
Hva anbefaler du i forhold til dette? Bør jeg amme ham før måltidene når han er skikkelig sulten, bør jeg pumpe og gi mm på kopp til maten? I Norge anbefaler de dessuten ikke at de får kumelk å drikke før de er 1 år.