Svar: Mælkebehov 8 mnd
6. juli 2006
Alder:
8 mdr.
Hej med dig
Nu kan jeg jo kun anbefale ud fra den danske sundhedsstyrelses retningslinier og der er lidt forskel mellem Danmark og de øvrige skandinaviske lande, selv om man i Danmark også bruger de nordiske næringsstofanbefalinger.
Men hvis jeg skal tage udgangspunkt i dit brev, så skriver du at du ammer ca 3 gange dagligt (2 dag og 1 nat) og det synes jeg lyder rigtig fornuftigt i forhold til mælkemængde. Din dreng får måske 600ml hos dig, måske lidt mere, måske lidt mindre - det vides jo aldrig, når man ammer. Men det lyder helt fint.
Samtidig får han så også mælk i sin mad og ser man på det samlede indtag så lyder det til at være helt i orden.
I Danmark anbefaler man at komælk fra 9 mdr´s alderen kan begynde at udgøre en større del af indtaget. Derfor ville det være oplagt at du her begyndt at introducere en lille smule tykmælk, A38 (3,5%) eller lignende, som vil være med til at hæve mælkeindtaget. Men da det tilsyneladende ikke anbefales i Norge, så må du vurdere, hvad du vælger.
Som det ser ud lige nu, så lyder det helt okay og bestemt som om din dreng får sit behov dækket:o)
Fortsat held og lykke og tak for din tilbagemelding, som andre forældre måske kan bruge:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske