Svar: Ørevoks
7. juli 2006
Alder:
4 mdr.
Kære Lisette
Jeg synes ikke du skal komme olie i ørene på Anton.
Øregangen er sådan indrettet, at ørevoksen sædvanligvis vil blive transporteret langsomt ud, så det eneste man skal gøre, er at tørre ørerne grundigt med f.eks. en snip af en stofble efter vask. Alternativt meget forsigtigt prøve med en "sikkerhedsvatpind".
Hvis proppen sidder rigtig fast, kan det være nødvendigt at bløde den op i nogle timer før skylning - evt natten over. Man kan godt bruge glycerin, men man kan også købe voksopløsende midler på apoteket, hvilket jeg nok ville anbefale dig, da der her så også følger præcis brugsvejledning med. Det er vigtigt at voksopløsende midler bruges korrekt, da der altid kan ske en irritation af øregangen og behandlingen skal altid efterfølges af en skylning. Man kan skylle med håndvarmt vand, ved hjælp af en gummiøresprøjte, som fås på apoteket.
Fastsiddende voksproppe kan, foruden hørenedsættelse, give anledning til eksemdannelse og betændelse, og i så fald må man opsøge sin ørelæge med henblik på behandling.
Derfor vil jeg også sige, at jeg synes ikke du i første omgang skal begynde på øreskylning selv. Hvis jeg var dig, så ville jeg tage min lille dreng til læge eller ørelæge (du behøver ikke henvisning) og få vurderet hvorvidt der er tale om ørevoksproblemer. Han er jo ikke ret gammel og det er synd at begynde at behandle hans ører, hvis der ikke er grund.
Forøvrigt vil jeg lige nævne at jeg har fået at vide at asiatiske familier danner anderledes ørevoks end vi gør andre steder i verden. De har derfor også anderledes vatpinde til at fjerne ørevoks med - bare en relevant oplysning for brugere af siden med f.eks. adopterede børn:o)
Med hensyn til hudløshed bag øret, så er der rigtig mange børn som får dette. Ofte fordi de savler og når de spiser så løber der let lidt mælk om bag øret. Det er meget vigtigt at være opmærksom på at få tørret dette væk og jævnligt få vasket bag ørerne, så der ikke sidder noget skidt.
Umiddelbart så lyder det som om at din dreng måske kan have udviklet lidt svamp bag øret og det kan faktisk godt lugte - så måske er det der lugten stammer fra og ikke fra hans ørevoks? I givet fald kunne det være relevant at behandle med brentan. Men igen synes jeg du burde få lægen til at vurdere det.
Når han savler meget under sutten, så kan det også udvikle svamp, men nogle gange giver det også bare lidt røde knopper, fordi huden bliver irriteret af konstant at blive holdt fugtig.
Det er en fordel at bruge en sut, hvor sutteskjoldet vender udaf og det er en fordel at der er "lufthuller" i sutteskjoldet. Du kan derfor prøve at se om en anden type sut kunne være bedre - men hvis han kun vil have en slags, så er det jo svært. Ellers er det et spørgsmål om at sørge for at tørre ham godt og som du selv er inde på, - ikke at give ham sut mere en højst nødvendigt.
Fortsat held og lykke med ham:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske