Svar: Hård mave - 7 mdr.
8. juli 2006
Alder:
7 mdr.
Kære Dittes mor
Ekstra vand er særdeles vigtigt i forhold til at holde Dittes mave igang, så det er en stor fordel, hvis du kan få hende til at drikke vand af flaske, da sandsynligheden for at hun så får større mængde vand er større, end hvis hun drikker af en kop.
Derudover så tænker jeg på om du mon oplever en forskel på om Ditte tilbydes grød 2 gange dagligt i forhold til kun en gang dagligt. Jeg tænker nemlig umiddelbart at det kunne være en fordel med grød om morgenen som nu, men så grøntsagsmos resten af dagen - da alt for meget grød kan virke stoppende på maven.
Ellers ser dagen og dagplanen fin ud. Så fortsæt bare i samme stil:o)
Hvis maven trods rigeligt med væske og mindre mængde grød, fortsat er hård, så synes jeg du skal give Ditte laktulose. Hun må gerne få en ml. pr kg, men du kan jo forsøge med f.eks. 3-4 ml. til at begynde med og se om det giver effekt. Som regel er det ikke nok at behandle en gang, men du bør give det fast 1-2 gange dagligt indtil afføringen har normaliseret sig. Herefter kan du så prøve at trappe dosis langsomt ned og se hvordan maven reagerer på det. Hvis hun igen får hård mave må dosis sættes op og bliver afføringen for tynd, sætter du dosis lidt ned.
Der er ifølge de børnelæger som jeg har talt med ingen grund til at være nervøs for laktulose. Det er tværtimod vigtigt at man prioriterer at børnenes maver fungerer, da det har indflydelse på hele deres trivsel, lyst til at spise, og lyst til at bevæge sig videre frem i verden:o)
Rigtig meget held og lykke fortsat:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske