Svar: Svært ved at falde til ro om aftenen
8. juli 2006
Alder:
6 mdr.
Kære Lotte
Du er ikke den eneste, som synes det er rigtig svært at få de små til at sove i øjeblikket. Der er ingen tvivl om at alderen, varmen, lyset osv. har betydning.
Hvis du kan få Marie til at sove ved at køre hende i barnvogn i 5 minutter, så synes jeg det lyder rigtig godt. Netop det at tage hende ud og dermed få hende lidt på afstand af alt det hun gerne vil følge med i, kan være et stort plus for at hun finder roen.
Men du er naturligvis bange for om hun nu får en vane med at skulle køres i søvn? Og det er helt oplagt også at være opmærksom på dette. Handler det derfor om at hun falder i søvn i løbet af 5 minutter, så fred være med det, men begynder hun at skulle sætte tiden op, så det pludselig er 30 minutter eller mere, så duer det ikke. I stedet må du så prøve at putte hende. Trække vognen lidt frem og tilbage, gå et par minutter og komme tilbage igen.
Det samme indendøre. Putte hende og gå, men hele tiden komme tilbage, så hun ved du er der og hun ikke er forladt.
Hvis du er opmærksom på at du fortsat er "den styrende", hvis du forstår hvad jeg mener, så er jeg ret sikker på at det er en overgang og tiden arbejder for jer. Og et skulderklap får du, fordi man jo nogle gange er nødt til at gå med børnene for at få roen til at brede sig i dem. Så når der sker meget indendøre, ja så er det en god idé:o)
Du skal naturligvis være opmærksom på at hun fortsat får nok at spise. Når man er 6 mdr gammel, så har man godt af at få lidt mere varieret mad og hun må gerne begynde med lidt mere af det I andre får. Gerne sidde med ved bordet i høj stol, spise kogt kød/fisk i grøntsagsmos osv. Så måske skal du også tænke lidt over mad og væskeindtag i håb om at hun bliver mættet på en anden måde og dermed sover bedre.
Håber dette var svar nok, ellers regner jeg med at høre fra dig igen:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske