Brev:
Overgangkost 6 mdr.
9. juli 2006
Alder:
6 mdr.
Overgangkost 6 mdr.
Kære Netsundhedsplejerske
Jeg har som så mange andre lidt problemer i forbindelse med overgangkosten. Min søn er nu 6½ måned gammel.
Tidspunkterne er ca:
9: Grød lavet på mme og majs-/ris-/hirsemel
Sover ca. 1 time
12: (købe-) fuldkornsgrød, øllebrød eller hjemmelavet hirsegrød eller risgrød (lavet på flager og mme)
Sover ca. 1 time
3-4 amninger
Sover nogle gange ½ til 1 time
18.30: gulerods- eller ærtemos
Ca. 3 amninger
22: i seng med amning
3: amning
7: morgenamning
Enkelte gange får han om eftermiddagen græsk yoghurt (må han få det?) med frugtmos eller nogle gange lidt frisk, revet frugt (uden yoghurt). Der er ingen frugtmos på grøden.
Han skal starte i pasning om en måned og jeg trænger til ikke at amme så meget (og det ville da være skønt at sove igennem :O)). Jeg vil mene, at han selv beder om alle amningerne, men jeg synes faktisk, det er blevet lidt sværere at tolke hans lyde (men hvad er det så, han klynker over? Jeg tjekker altid bleen og næsten altid, om han keder sig). Han spiser kun ¼ til 1 dl grød/mos pr. måltid. Og kun et par teskefulde ved 12-måltidet, hvis det er øllebrød eller grød lavet på flager. Han bryder sig tydeligvis ikke om klumperne.
Hvordan kommer jeg videre? Jeg vil gerne give ham lidt flere faste måltider, men bliver irriteret, når jeg laver så mange ting, han ikke vil have og bliver stresset, fordi han så bliver for sulten og græder, hvilket får mig til at tilbyde ham brystet i stedet for at lave en helt ny portion grød. Jeg synes heller ikke, han skal have mere end to grød-måltider om dagen. Men hvad skal jeg så lave? Jeg ved godt, det er på tide med noget kød og fisk, men jeg vil så gerne have, han spiser noget, så jeg kan ikke få mig selv til at putte det i hans mos – for så vil han måske ikke spise det, hvilket giver risiko for en ekstra nat-amning fordi han så vil få bryst i stedet og jo ikke bliver så mæt på mælken længere..
Tror du, han ville sove bedre, hvis han fik mos til frokost og grød om aftenen i stedet?
På forhånd tak for et godt, brugbart svar.
Med venlig hilsen
Mad-mor