Svar: Overgangkost 6 mdr.
9. juli 2006
Alder:
6 mdr.
Kære Mad-mor
Jeg synes det lyder rigtig fornuftigt at du trapper amningen ned. Det lyder, ud fra din beskrivelse, som om du ammer 8-10 gange i døgnet og dette er uholdbart i forhold til din drengs alder og i forhold til at give plads til mere mættende mad.
Den halve amning kunne være passende. Altså at du ammer tidlig morgen, evt. formiddag, eftermiddag og aften og evt. sen aften, i håb om at din dreng så kan sove om natten uden amning kl. 03.
En plan for dagen kunne se således ud:
Tidlig morgen: Amning
Morgen: Grød, mælk eller vand på kop
Formiddag: amning eller mælk på kop, sove formiddagslur
Frokost: grøntsagsmos eller f.eks. øllebrød, vand eller mælk af kop, sove middagslur
Eftermiddag: vand eller mælk af kop, evt. amning, evt. powernappe
Sen eftermiddag: vand eller mælk af kop, evt. lidt frugtmos, brødskorper at sidde med, agurkestænger eller lignende
Aften: Grøntsagsmos, vand eller mælk af kop, evt. amning
Sen aften: Amning
Nat: Forsøge at undvære amning indtil tidlig morgen.
Du skal passe på med yoghurt, da det er forholdsvis proteinholdigt og derfor bør komælksprodukter (herunder også sødmælk) kun gives i små mængder. Det betyder at han kan få lidt af en kop og det kan indgå i madlavningen, således at hvis du laver kartoffelmos med sødmælk, så kan I alle spise det samme. Men først fra 9 mdr´s alderen bør komælk udgøre en større mængde - så lidt er okay, men ikke for meget.
I en alder af 6 mdr må din dreng godt komme i høj stol og sidde med ved bordet. Som du selv er inde på må han godt få lidt kogt kød og fisk, men han skal jo lige vænne sig til det hele og det tager lidt tid. Du kan prøve at købe et par af de industrielle produkter. Her tænker jeg på dem i glas eller i plastbøtter, hvor der står fra 6 mdr. Ernæringsmæssigt er de okay og de kan give dig en idé om hvordan maden kan se ud i den alder og hvad du kan tilbyde ham. Der er jo således ikke noget i vejen for at du blender maden, ej heller grøntsagsmosen og kødet, eller for den sags skyld øllebrøden. Det der er vigtigt er at du får lavet maden i en konsistens, som han kan kapere.
Samtidig så er det en god idé at du begynder at give ham brødskorper og lignende som han kan sidde med under opsyn. Det vil han bløde op med sit spyt og på den måde vil han stille og roligt vende sig til at have mad i munden som fylder lidt og som han skal arbejde lidt mere med. Det er en proces.
Du kan på apoteket købe "mad til spædbørn og småbørn" som er sundhedsstyrelsens vejledning. Her er opskrifter mv. som også kan give dig et overblik.
Du skriver at din dreng skal passes om en måned. Hvem skal passe ham og hvorlænge? Jeg spørger naturligvis fordi det er relevant i forhold til amning og hans mælkebehov. Om en måned er han 7 mdr gammel og har stadigvæk behov for en del mælk. Det er derfor vigtigt at du begynder at tilbyde ham mælk på kop så han lærer sig at drikke af denne, alternativet er en flaske. En flaske kunne også aflaste dig om aftenen og evt. mætte ham så han sov bedre om natten, men det er ingen garanti.
Hvorvidt du skal give grøntsagsmos eller grød om aftenen er en smagssag. Umiddelbart er jeg mest tilhænger af grøntsagsmos, fordi det kan du lave af de grøntsager I andre spiser. Jeg synes det er vigtigt at han tilbydes jeres mad og vænner sig til at spise det samme som I andre.
At proppe ham med mad om aftenen har hos nogle børn effekt, men det er mit indtryk at det hos de fleste faktisk giver uro i maven at skulle fordøje maden om natten, hvis de har fået alt for meget om aftenen. Derfor skal aftenindtaget være lidt med måde og her kan mælk til natten være en god idé.
Bryst eller flaske kl. 22 er således en rigtig god idé. Har din dreng spist godt dagen igennem behøver han ikke mad igen før næste morgen tidlig. Er han tørstig (det er jo varmt i øjeblikket) så kan far evt. give ham lidt vand, hjælpe ham med at skifte stilling og putte ham igen.
Med hensyn til lure om dagen, så er din dreng lige nu aldersmæssigt der, hvor han nogle dage vil kunne nøjes med 2 lure og andre dage har behov for den sene powernap og det er okay. Hans pylren i løbet af dagen kan derfor godt hænge sammen med hans ændrede søvnbehov. Pas på med ikke bare automatisk at lægge ham til brystet, hver gang han klynker lidt, men prøv at få ham til noget andet. Det er vigtigt at han ikke spiser så meget hos dig, hvis der skal være plads til anden mad og I dermed kommer videre i overgangskosten. Og mere mad skulle så gerne ændre lidt på han sovevaner. Tingene hænger jo sammen:o)
Rigtig meget held og lykke fortsat:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske