Svar: Mad 5 måneder
9. juli 2006
Alder:
5 mdr.
Kære Maria
Det lyder som en meget energisk og meget aktiv dreng du har fået dig der - hvad skal han nå?
Normalt anbefales høj stol først fra ca 6 mdr´s alderen, men igen er det individuelt, hvor stærke børn er i ryggen og han triller jo omkring på bedste vis, så måske han kan klare det. Det er dog svært for mig at vurdere, da jeg ikke kan se ham. Der er stor variation mellem børn, enkelte kan godt klare at sidde i høj stol fra 5 mdr´s alderen, andre først omkring 7 mdr´s alderen.
Du skriver at han sættes med puder - det tyder umiddelbart på at han har brug for ekstra støtte og endnu ikke er helt stærk eller også er det afhængigt af stolen, hvor glat og hvor stor den er. Du skriver at I er opmærksomme og kan se, når han bliver træt i ryggen og det lyder generelt som om du gør dig nogle rigtig fine overvejelser, så du må gøre som du finder bedst. Alternativt spørge din egen sundhedsplejerske eller læge og her få en vurdering af om din dreng er stærk nok.
Hårdkogte æg, yoghurt (komælksprodukter) og gluten (findes især i hvede) og anbefales normalt tidligst fra 6 mdr. Igen skal det dog være en balance, for det er også vigtigt at Jonas bibeholder sin interesse og lyst til at smage jeres mad og fra 6 mdr´s alderen står verden meget mere åben, og han kan her tilbydes rigtig meget forskelligt.
Så du må bruge din sunde fornuft og have med i overvejelserne om han har brug for smagsprøver og hvad du så i givet fald giver ham. Igen lyder det jo som om du også her gør dig rigtig mange gode overvejelser og det lyder som om jeres lille dreng faktisk er rigtig god til at spise - så lad ham spise:o)
At han har afføring hver 2 dag er okay, når han ellers trives med det. Kun hvis han får hård mave og mavesmerter skal du give ham laktulose eller lignende for at holde maven igang.
Med hensyn til tænder så er der nogle børn som får deres hjørnetænder før de midterste tænder. Det er ikke så tit, men det sker.
Håber du kan bruge mit svar idag. Om det var klogt...tja, jeg tror nu du selv er helt godt på vej:o)
Fortsat held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske