Svar: Hvor slemt er frugtmos?
10. juli 2006
Alder:
6 mdr.
Kære Cecilie
Modermælk er meget sødt og de små børn er således vandt til at få noget som er sødt i smagen fra de er ganske små. Derfor er det i nogle lande sådan, at man faktisk rådgiver i at forældre begynder med de sødere grødtyper, herunder også frugtmos.
Sådan er det ikke i Danmark. Her mener vi at det er vigtigt at børnene introduceres til de mere neutrale produkter og at frugtmos og lignende, først introduceres senere eller bruges som dessert efter f.eks. et grøntsagsmåltid.
Som du beskriver din dreng, så lyder det som om han spiser meget varieret og trives godt med dette. Jeg ville derfor ikke være bekymret i forhold til hans madindtag - ej heller frugtindtag.
Jeg tænker dog at han nu er så gammel, at han gerne må begynde at få lidt mere af den mad som du spiser og derfor vil det være en god idé at du begyndte at tilbyde ham lidt mere variation. Måske er det også det som tiltaler ham ved frugtmosen - at han nu får noget nyt.
Det er fint at du vælger Hipp´s produkter. Du kan også lave frugtmos selv eller du kan give frisk frugt. Du kan f.eks. mose nogle bær eller du kan rive en lidt moden pære på råkostjernets fineste side.
Fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske